Hvert år går det over 50.000 vogntog med sjømat på veiene i Nord-Norge med en samlet verdi på over 40 milliarder. Volum og verdi er økende. I tillegg kommer transport fra viktige næringer innen blant annet petroleum, mineral, skogbruk, jordbruk og kraftforedlende industri.

Det er bakgrunnen til at Nordland, Troms og Finnmark har utarbeidet en felles samferdselssatsing; «Fra Kyst til marked». Det er en strategi for å fjerne flaskehalsene og øke fremkommelighet for næringstransportene og befolkningen.

Når arbeidet med rullering av Nasjonal transportplan nå starter er vi derfor unisont enige i Nord-Norge: Nasjonal transportplan må legge til rette for økt vekst for næringslivet. Nå er tiden inne for helhetlig tenkning mellom fylkesvei og riksvei. Målet må være økt verdiskapning i tett sammenheng med transportbehovene.

Nesten alle næringstransportene i Nord-Norge starter ved en fylkesvei. Den regionalt eide infrastrukturen er helt avgjørende for verdiskapingen. E6 går gjennom hele Nord-Norge og er viktig for transport av gods både inn og ut av landsdelen, men vi må stadig minne om at det ikke slaktes en laks langs E6.

Det vil komme en sterk økning i sjømatproduksjonen i landet. Blant annet gjennom de mange utviklingskonsesjonene i havbruket. En stor del av økningen vil komme i Nordland, Troms og Finnmark. Da må vi planlegge for det. Når vi i tillegg vet ta de tre nordligste fylkene har 48 prosent av landets fiskere og 56 prosent av landets fiskefartøy gir det behov for langsiktig tenkning.

Nord-Norge har en betydelig eksport av sjømatprodukter. Mye fisk transporteres over grenseovergangene mot øst for befraktning videre østover eller sørover til kontinentet via Finland/Sverige. Landsdelen har 12 grensekryssinger mot utlandet, hvorav vi har registrert eksport av sjømat på 10 av disse.

Ofotbanen er viktig for uttransportering av sjømat fra Nord-Norge. På veier er sjømatkorridor E10 Bjørnfjell viktigst i Nordland. E8 Kilpisjärvi viktigst i Troms og Riksveg 45 Kivilompolo viktigst i Finnmark.

Når ny Nasjonal Transportplan skal utmeisles må vekst i næringslivet få en enda tydeligere plass. Det må også etableres et nasjonalt vedlikeholdsprogram for fylkesvei som legges inn i ny NTP for 2022–33 for å ta igjen forfallet. Det er grunnen til at et samlet Nord-Norge stiller seg bak strategien Fra Kyst til marked.