Vi får høre historien til Roger som spilte bort huset på nettkasino. Aktualiteten er utløst av et arbeid Lotteritilsynet gjør for å påpeke hva som skjer når hjernen er på spill – en side av spillpolitikken som er lite omtalt. Som seg hør og bør får også spillselskapene sagt sitt i saken.

Det som er overraskende er at enkelte av påstandene ComeOn sin talsperson, Stian Røsvik Bjørstad, kommer med ikke har noen forankring i virkeligheten. Jeg tar meg derfor den frihet til å gå gjennom et par ting for å oppklare, både av hensyn til leserne og ikke minst Bjørstad selv.

Bjørstad sier blant annet at «Lotteritilsynet påberoper seg et samfunnsoppdrag de ikke har». Her må han nok lese seg litt opp. Vårt samfunnsoppdrag er offentlig tilgjengelig, og i tildelingsbrevet fra Kulturdepartementet kan Bjørstad selv lese at vårt oppdrag blant annet er å «forebygge negative konsekvenser av lotteri- og pengespilltilbudet i Norge og ivareta hensynet til spilleavhengige». Å mene at den videoen vi har laget og sprer i sosiale medier, ikke svarer på denne oppgaven, blir merkelig.

Rett før jul presiserte også Kulturdepartementet følgende som ett av tre hovedmål i sin nye handlingsplan mot spilleproblemer for perioden 2019-2021: «Kunnskap om spill og spilleproblemer skal økes og deles». Bjørstad må nok dermed belage seg på en økning i denne type budskap.

Bjørstad er frustrert over at vi i Lotteritilsynet påpeker hva som er «…riktig spillpolitikk». Et slikt utsagn er det også grunn til å stusse over, og man kan jo lure på om talspersonen egentlig vet hva et tilsyn faktisk skal gjøre. For å si det litt enkelt: Vi skal passe på at lover og regler knyttet til vedtatt spillpolitikk følges. Så påpeker vi når det er brudd på reglene.

Bjørstad på sin side mener at det ikke er grunn til å si at det er noen regelbrudd, men han mener i setningene like etter at reglene må endres – slik at hans selskap skal kunne operere i Norge slik som i Danmark og Sverige. Ingen brudd på reglene, ifølge Bjørstad, men han vil likevel endre reglene slik at hans selskap befinner seg innenfor reglene. Dette henger ikke sammen.

Avslutningsvis hevder Bjørstad at spillene Norsk Tipping og spillselskapene tilbyr er de samme. Rammene er svært ulike og dette vet Bjørstad godt. Politikerne våre har bestemt at det skal være en absolutt tapsgrense, at det skal være grense for hvor ofte man kan spille enkelte spill, at det skal være grenser for hvordan man kan oppsøke potensielle spillere per telefon/e-post, samt en rekke andre forhold.

Bjørstad kan på vegne av sin industri gjerne ta debatten om at spillmarkedet bør reguleres annerledes enn i dag. Vi bidrar gjerne med god kunnskap inn i den debatten, men ellers er vi satt til å forvalte den spillpolitikken som til enhver tid er vedtatt av våre politikere.

Målet er at færrest mulig skal ha problemer med spill.