Etter rundt 4500 tilsyn i overnattings- og serveringsbransjen (Rapport: «Arbeidstilsynets tilsyn i overnattings- og serveringsnæringen 2015-2017»), har vi funnet avvik hos 8 av 10 virksomheter. De vanligste lovbruddene er at arbeidsavtalene er mangelfulle, at ansatte ikke får den overtidsbetalingen de skal ha, uforsvarlig arbeidstid og manglende HMS-opplæring hos leder og verneombud.

Dette er bekymringsfullt. Det er 90 000 som jobber i bransjen, og de både fortjener og har krav på trygge og lovlige arbeidsforhold.

Bransjen er preget av mange små virksomheter og høy turnover, hyppige eierskifter og konkursryttere (FAFO). Det er lav organisasjonsgrad og også enkelte useriøse virksomheter. Det er mange unge arbeidstakere og mange utenlandske. Hos både arbeidsgivere og arbeidstakere er kunnskapen om arbeidslivets regler dermed ofte lav, både når det gjelder plikter og rettigheter.

Dette gjør arbeidstakerne ekstra utsatt for å bli utnyttet, syke eller skadet på jobb.

Vi har vært på tilsyn hos pizzasjapper og stjernerestauranter, uteserveringer på brygger og afterski-puber på fjellet. De mest typiske bruddene er jevnt over de samme: 4 av 10 gir ikke overtidsbetaling, og 6 av 10 har arbeidskontrakter som ikke følger minimumskravene i arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiverne har for dårlig kontroll på de ansattes arbeidstid og når de ansatte skal jobbe. I tillegg mangler 6 av 10 verneombud, og av dem som har verneombud, mangler like mange den lovpålagte opplæringen.

De som driver innen servering og overnatting i Norge må klare bedre enn dette.

Mange som starter opp i bransjen setter alle kluter til for å servere gjestene god mat, bake det beste brødet, eller ha det mest sjarmerende hotellet. Men når det gjelder det å ta vare helse, miljø og sikkerhet, kommer de ofte til kort. Mer enn hver tredje arbeidsgiver mangler den HMS-opplæringen regelverket krever. Dette er et område de må prioritere opp.

Frityrkokere, gass, skarpe kniver og fresende panner går dårlig sammen med lange vakter, lite pauser, kvelds- og nattarbeid. Stressa og slitne ansatte har større risiko for å gjøre feil, noe som kan føre til skade og sykdom både for seg selv og sine kolleger.

En arbeidsgiver som tilbyr gode og lovlige arbeidsforhold, er en attraktiv arbeidsgiver. Fornøyde ansatte gjør som regel en bedre jobb. Lovlig lønn, trygge og gode arbeidsforhold, lønner seg for virksomheten, de ansatte og kundene.

Å drive rovdrift på sine ansatte er sjelden god bedriftsøkonomi.

De som jobber i overnattings- og serveringsbransjen får ikke sine rettigheter servert på et sølvfat. Det er derfor viktig at også de ansatte lærer mer om hva de har krav på i arbeidslivet. Gjennom kampanjer, sosiale medier og på tilsyn gir vi veiledning og svarer på spørsmål. Partene i arbeidslivet gjør også en stor innsats på dette området. Målet er at den enkelte arbeidstaker selv skal bli bedre rustet til å stille krav.

Overnattings- og serveringsbransjen er en viktig inngangsport til arbeidslivet for mange, til å få arbeidserfaring og tjene noen kroner ved siden av studiene. Arbeidsgiverne har ansvaret for at de ikke blir utnyttet, syke eller skadet allerede i sitt første møte med arbeidslivet.