Et alternativ er innkreving basert på kjørt distanse, målt med GPS-teknologi. Nå har Datatilsynet konkludert med at personvernhensyn ikke er til hinder for en slik løsning.

Venstre, som står for teknologioptimisme og innovasjon, vil fronte GPS-basert veiprising som fremtidens løsning. Det ville også være gunstig å åpne for pilotkommuner for å høste erfaringer for hele landet. Forutsetningene er gode:

Byen har erfaring med innovasjon i finansiering av trafikkformål gjennom en øremerket drivstoffavgift i 25 år, denne er anerkjent og oppfattes som rettferdig, enkel og har lave driftskostnader.

Byen skal forhandle om bymiljøavtale med Staten, basert på annen innkreving enn bensinavgift.

Byen er stor nok til at erfaringer herfra har relevans for andre større byer. Den har også et betydelig distrikt som gjør erfaringene relevante for landet utenfor byene.

Alle nødvendige lokale vedtak er gjort for å gå i gang med forhandlinger også om innkreving, oppstart av forhandlinger forventes i løpet av 2019.

Alternativet til ikke å utprøve GPS-basert løsning for Tromsø er å innføre ordinære bompengeløsning, kanskje som en av de siste byene i landet.

Tidspunktet er altså godt for å tenke nytt og Tromsø bør bli pilotkommune for en slik ny ordning for finansiering av trafikkformål.