I avisa Tromsø, 8.01.2019, reagerer generalsekretær i IOGT, Cecilie Widnes, på et innlegg fra Morten Stordalen. Widnes sine påstander må kommenteres. Konsekvensene av å avvikle taxfree-ordningen, er at alkoholkjøpet i vesentlig grad flyttes til utlandet eller til flyet. I regjeringens utredning om taxfree fra 2016, anslår Folkehelseinstituttet at en fjerning av ordningen kan gi en reduksjon i alkoholkonsumet i størrelsesorden 2 til 4 prosent.

Resultatet er altså at vi flytter arbeidsplasser og verdiskaping ut av landet og svekker finansieringen av flyplassene uten å få en betydelig helsegevinst. Hattehyllene fylles opp, flyene blir tyngre og CO2-utslippene blir større. Det tjener ikke klimaet.

Så mener Widnes at en overføring til Vinmonopolet er bedre enn dagens ordning. Dette finnes det ikke mye belegg for. Tvert imot er det vanskelig å se gevinsten av å overlate taxfree-salget til Vinmonopolet.

Alle som selger alkohol i Norge er underlagt samme gode og strenge regelverk og kontrollregime. Derimot er risikoen stor for at Avinor taper store inntekter. Avinor anslår selv inntektstapet fra 600 til 1.600 millioner kroner i året.

Vi i TRN som nå har avtalen med Avinor om drift av taxfree, er et norsk selskap med rundt 1.300 ansatte som betaler sin skatt i Norge. Avtaleperioden går ut i 2022.

Avinor bør da få legge opp til en ny åpen anbudsrunde der de kan velge den aktøren som er best egnet til å drive taxfreebutikkene på en god, ansvarlig måte og bidra til nødvendig finansiering av Norges flyplasser.