Debatt:

Ukritiske vogntogkontroller bidrar ikke til bedre sikkerhet på veiene

Både eksportører og veivesen har et stort ansvar for sikker transport på våre veier. Det må være økonomisk unødvendig at oppdrettsnæringa fortsetter å benytte det absolutte lavmål av østeuropeiske transportører.

Kontroll trailere på Kilpis. Statens veivesen. Vogntog i kontroll. 

meninger

Såpeglatte M+S dekk med 5 millimeter grunne langsgående striper har ingenting å gjøre på norske vinterveier.

Den 17.01. 2019 hadde veivesenets «storkontroll» på Helligskogen – som ble dekket på Nordnytt. Et «rakkel» av tynne ubrukelige lenke-kjettinger (meier) ble, helt uforståelig, godkjent av veivesenet. Ved første avkjørsel etter kontrollen ble disse lenkene garantert demontert. Og da fortsatte nok vedkommende videre på de livsfarlige dekkene.

Ukritiske kontroller, med krav om å legge på kjettinger, bidrar ikke til bedre sikkerhet på våre veier.

Kraftigere tiltak må gjøres umiddelbart – før flere liv blir ødelagt!

Det må vedtas nye strenge krav til vinterdekk for all tungtransport i Norge. Vedtak må følges opp med grensekontroller 24/7. Vogntog som ikke innfrir de nye dekk-kravene må nektes å kjøre inn i Norge. Forsøk på å legge på kjettinger på dårlige dekk må avvises konsekvent! Dette av to grunner:

  • Krav om å legge på kjettinger resulterer kun i at de blir tatt av igjen ved første ledige avkjørsel.
  • Tungtransporten på norske veier går gjerne i både 80 og 90 kilometer i timen. Det er det ingen kjettinger tåler. Så derfor: Glem all prat om kjettinger i sikkerhetsmessig sammenheng!

En helt annen sak er at medbrakte kjettinger er et viktig og godt hjelpemiddel når man sitter fast, eller ikke kommer opp en bratt bakke. Samt som nødløsning på våt islagt vei, da med redusert fart over kortere strekninger. Men det er KUN DEKK MED RIKTIG MØNSTER OG -DYBDE som kan gjøre de utenlandske vogntogene sikrere på våre vinterveier.