Brukeravgift er slikt vi konkret betalte for Tromsøbrua, Sandnessundbrua, tunnel til Ringvassøya og Malangen.

Steinar Juel, samfunnsøkonom i Civita konkluderer følgende, sitat «Når bompenger i hovedsak brukes til å finansiere kollektivtransport, sykkelveier mv. og ikke veiene de kreves inn fra, er dette i realiteten skatt, ikke brukeravgift» sitat slutt. Det er da nærliggende å forhøre seg om denne skatten er helt lovlig ifølge EØS reglene om skatt?

Redaksjonen i Nordlys har bestemt seg, slik jeg ser det i en altfor tidlig fase i debatten, at det var nødvendig å innføre denne nye skatten. Da må jeg spørre hva skatten skal hjelpe Tromsøs befolkning med? Kan det være nye veier, bedre fremkommelighet for bil og kollektiv transport? Dessverre nei.

Slik jeg oppfatter politikerne så skal avgiften innføres for å hindre bilenes fremkommelighet. Ja, slik Pål Julius Skogholt i SV uttaler seg i det åpne landskap om bilbruk på øya, sitat «Vi må gjøre det så ubehagelig som mulig å kjøre bil.» sitat slutt. Da vet vi hvor landet ligger fra det hold. Når så Tone Angell Jensen, de klare tankers mor, også hiver seg på lasset og sier at bilskatt er tingen, da blir jeg noe oppgitt.

Og så var det Senterpartiet representert ved Sandra Borch som skulle være et parti for distriktene: Også hun stemte for bompenger. Jeg trodde at Senterpartiet skulle beskytte utkantene mot slike utgifter. Hun har da tydeligvis glemt de som bor i Målselv, Bardu, Kvaløya, Ringvassøya og andre strøk der befolkningen må inn til UNN for en legesjekk og andre nødvendige besøk på Tromsøya? Besøkende må igjennom flere bommer for å få utført sitt nødvendige legebesøk.

Ser i avisa iTromsø at hun har besøkt Tromsø, reist fra Stortinget i Oslo for å hjelpe til på Senterpartiet sitt årsmøte. Hensikten var tydeligvis å avsette leder Geir Toften i Tromsø Senterparti. Metoden som ble brukt, var som tidligere: Hun telefonerer til de fleste i partiet for å få Geir sine klare tanker om at Tromsø Senterparti burde gå imot bompenger, til å bli nedstemt på årsmøtet. Og det greide hun.

Det ville vært interessant å høre begrunnelsen fra Sandra Borch. Paradokset i saken er at eliten i Tromsø Senterpartiet bor jo ikke i grisgrendte strøk, men i Tromsøs absolutte sentrum. Og da er det jo greit for Senterpartiets ledelse å la barnefamiliene i hovedsak ta den største belastningen når det ikke rammer dem selv? For her er det snakk om formidable kostnadene for dem som må bruke bil til familie aktiviteter!

Bilhaterne i de tre posisjonspartiene har fått mesket seg i sin maktutfoldelse for å stoppe bilbruken til barnefamiliene. Men regjeringstiden går ut i september antydes det fra statistisk hold.