Debatt:

De fleste har kortere vei fra hjemmet sitt til handelsstedene, enn til Tromsø sentrum

Jeg tror ikke det er mangelen på gratis parkering som er hinderet for å ta i bruk sentrum, skriver Jens Ingvald Olsen, gruppeleder Rødt.

Jens Ingvald Olsen (R) tror mange av innbyggerne i kommunen kanskje ikke i sentrum utenom 17. mai og i julebordsesongen.  Foto: Ronald Johansen/Tom Benjaminsen

meninger

Den ene svartmalinga etter den andre har i lengre tid preget avisreportasjer og innlegg om Tromsø sentrum. Marie Fangel (Venstre) føyer seg inn i denne rekka med sitt innlegg «Ran av bilisten eller gratis/billig parkering?» (iTromsø 25. januar).


Debatt:

Ran av bilistene

Bilistene i Tromsø har i økende grad tatt ansvar for å kjøpe mer og mer miljøvennlige biler. Hvorfor skal bilistene da fortsatt belastes med fiskale avgifter til kommunekassen?

 

Samtidig har Nordlys intervju med Sindre Helmersen og Elin Wintervold, to av de viktige næringsdrivende i Tromsø sentrum, som advarer mot all elendighetsbeskrivelsen. Hilde Sletvold som driver «Smørtorget», sier til Nordlys: «– Sentrum er ikke død. Her er puls i massevis. Men folk må være med å skape selv. Jeg er lei av dem som klager.» De fremhever sentrums mange kvaliteter, selv om det er stort forbedringspotensial.

Jeg tror de har rett. Jeg vil påstå at det er mer tilrettelegging for aktivitet, og mer aktivitet i sentrum enn på svært mange år, ja kanskje ikke siden tida da de fleste av Tromsøs befolkning bodde i sentrum. Det er samtidig et faktum at store deler av handelsvirksomhet er på Jekta, Pyramiden, Lanes, Tomasjordnes, Stakkevollvegen og Kvaløysletta/Eidkjosen.


Daglig leder ved sentrumsbutikk: – Det føles som om kundene leker med meg

Julio Albertsen (55) driver import- og dagligvarebutikken Internasjonalt Matsenter ved Nerstranda. For første gang siden han åpnet butikken i 1991 har salget gått ned. Nå etterlyser han trofaste kunder.

 

Men de fleste av Tromsøs innbyggere har faktisk kortere vei fra hjemmet til disse handelsstedene enn til Tromsø sentrum. Det er bra for miljøet at de handler på disse stedene. Så er det sjølsagt beklagelig at vi som bor nærmere sentrum ikke kan gå og handle på Kanck, hos Thorbjørnsen på Dramsvegen eller i Bendiksenbakken. Det samme for alle de andre i Tromsø sentrum som hadde nærbutikkene i sine boliggater.

Omdanninga av Tromsø sentrum fra 60-tallsbrutalismen som skulle rive store deler av bygningsmassen for å lage breie bilgater ble heldigvis stoppa, og deler av Storgata ble gågate. Etter mye kamp er denne delen utvida sørover til Kirkegata. Det har vært mye motstand. Det er nesten så man himler med øynene når Marie Fangel kritiserer dagens politiske ledelse for bilfritt sentrum. Men er redninga for sentrum at bilene skal tilbake hit? Tida for personbilkjøring i det sentrale sentrum er over.


Fra sidelinja:

Sentrum må selge «ting folk træng»

For at sentrum skal være et alternativ til Jekta, et avlastningssenter, om du vil, trengs det store investeringer.

 

Bilbasert handel i store deler av Storgata er for lengst avslutta. Så er det slik at alle eiendommene langs sentrumsgatene er privat eid, og bruken av disse bestemmes av eierne, sjølsagt innafor reguleringsplanbestemmelsene og andre lovreguleringer. Jeg mener det er gode muligheter for å gjøre «business» i Tromsø sentrum.

Noen, som for eksempel Marie Fangel, mener at kommunens parkeringsselskap, Tromsø Parkering as må tilby gratis parkering i sentrum, slik at det blir større handelsvirksomhet. Med et skudd langt over mål hevder hun at blir bilistene «ranet» av Tromsø Parkering AS (TP AS). Dagens politiske ledelse, som jeg er en del av, får skylda. Det virker som hun glemmer at Europark og andre private parkeringsselskap som leier grunn hos private gårdeiere både tar høyere avgifter og ikke har gratisparkering om natta og i helgene.


Tromsø-næringa krever fjerning av 350-kronersgrensa før julehandelen i år

Regjeringen vil fjerne 350-kronersgrensa på netthandel, men ikke før i 2020. Representanter fra næringa i Tromsø mener det er for lenge å vente.

 

Korttidsparkering og avgift er viktige trafikkreguleringstiltak i sentrum blant annet for å få sirkulasjon i trafikken slik at den begrensa tilgjengeligheta utnyttes best mulig. Så kan det diskuteres om TP AS skal tilby gratis parkering i sentrum i lengre og andre perioder enn i dag. Likeså om utbygginger som reduserer dagens parkeringskapasitet skal kompenseres.


Fangel (V): – Et par timers gratis parkering i sentrum vil hjelpe mot butikkdøden

Marie Fangel (V) mener gratis parkering et par timer om dagen kan være medisin mot sentrumsdøden.

 

Skal ikke Europark og andre private selskap, og gårdeierne som leier grunn til disse fritas fra å gi dette tilbudet? Etter dagens lovgiving har kommunen ikke lov til å innføre parkeringsavgift på privat eiendom, men de private grunneierne har rett til å gjøre det. Noe de har valgt å gjøre i sentrum av Tromsø, men ikke på Jekta og ved andre kjøpesentra.

Mange innbyggere i kommunen er kanskje ikke i sentrum utenom 17. mai og i julebordsesongen. Jeg tror ikke det er mangelen på gratis parkering som er hinderet. Det gode arbeidet som er i gang for å gjøre sentrum til et aktivitetsområde både for utendørsaktiviteter som snøskulpturprosjektet på Stortorget og snølekeplassen på Prostneset. Kafé-, pub- og restauranttilbudet, kultur og handelstilbudet, akvariet på Kystens hus osv.


«Sentrumsdøden»:

– Alle som driver butikk i sentrum sliter

I 28 år har Gautes Interiør vært en del av Storgata. Snart legges driften ned, og føyer seg inn i rekken av stengte butikker i sentrum. Innehaveren mener manglende parkering og turisme er blant grunnene til at folk unngår bygatene når de skal handle.

 

For mange må kanskje Tromsø sentrums mange tilbud oppdages på nytt. Ryktet om sentrumsdøden er betydelig overdrevet. Men som Elin Wintervold er inne på; det er ikke alle som er like flinke å vedlikeholde sine eiendommer, og Hilde Sletvold som synes leieprisene begynner å bli vel drøye i sentrum.

Selskapet Tromsø Sentrum AS, der både Tromsø kommune, næringsforeninga, gårdeiere og forretningsdrivende i sentrum er med, er en viktig arena for videreutvikling av et levende bysentrum.