Debatt

Et hjertesukk om bompenger…kan vi snu i tide?

Å gjøre Tromsø om til en bompengeby kommer til å forfølge oss i 15–20 år

Sol Maria Haugan, firebarnsmamma og 7.-kandidat i Tromsø Frp 

meninger

Har du prøvd å levere to barn i barnehage med buss? Sykle med disse i oppoverbakker i sykkelvogn, på vinterstid? Hvor lang tid tar det? Har du korresponderende buss, som passer med den du må ta hjemmefra?

Tromsøya blir ikke flat av at vi innfører bompenger! Vinteren blir ikke mildere og gir bedre sykkelforhold og avstandene fra «bygda» til byen blir ikke kortere.

Men kanskje bussene går hyppigere, blir de kanskje billigere, eller kanskje gratis!? Ett eksempel: Buss fra Kroken til Jekta, 1 voksen med baby i vogn, en 2-åring og to ungdommer. Bussturen tar 47 minutter (!) en vei, og koster t/r cirka 180 kroner, evevntuelt cirka 142 kroner om du har busskort, eller slå til, kjøp månedskort, da koster det «bare» 1.380 kroner.

Hvem vil bruke to timer på buss for å komme seg fram og tilbake fra Jekta, og betale 180 kroner for det…? Kjenner jeg blir svett bare ved tanken. Så buss er for oss uaktuelt!

Så bompenger da. Tenk at du bor i Kroken, du jobber i byen eller kanskje til og med driver næringsvirksomhet på Stakkevollvegen. To voksne med jobber som starter til forskjellig tidspunkt. Ta buss til jobb, det blir rett og slett litt vanskelig det, eller de kan hive seg på sykkelen fra Kroken, via barnehage og så videre til Stakkevollvegen.

Nja, det finnes jo dem som gjør det, men det er absolutt ikke flertallet, for det er ikke innbydende eller effektivt når vinteren står på, brøytestikkene knapt vises og 2-åringen hyler hysterisk allerede på vei ut ytterdøra.

Nei, da blir det bilen. Det koster jo tross alt også penger å være borte fra jobb, og samvittighetsgnaget når man skal levere ungen så tidlig at man kommer på jobb klokken 8, og henter ungen rett før stengetid, for å få timene til å gå opp. Så prisen for dette valget, er å ta bilen.

Til og fra jobb: To passeringer hver dag = 14.400 kroner i året, og da har du bare kjørt til og fra jobb. Har du flere passeringer, opptil et tenkt passeringstak på 100, så blir det 28.800 kroner i året (inkludert 20 prosent rabatt)…shit!!!

Jeg vil si at jeg er heldig, jeg har to barn som har valgt idretter som holder til på fastlandssiden, og heldigvis har vi barnehageplass rett i nærheten. Men hvor man bor og hva ungene velger som aktivitet, skal det straffe seg? Når det gjelder mine to minste barn, må jeg sette en sperre for dem hva de kan holde på med? Ridning, hockey, onsdagsrenn, korps, svømming, inn til byen, dra på kino. Nei, det blir en ekstra utgift som vi ikke kan ta for ofte.

Hvor mange foreldre kjører sine håpefulle til og fra trening, foreldre som ikke synes buss eller sykkel etter klokken 21 er OK. Rekk opp hånda den som lar jenta på 11 dra alene hjem fra trening da? Ikke jeg, jeg velger bilen, jeg kommer til å frakte mine barn til og fra trening, inntil jeg føler at mine barn er trygge på sin vei.

Tromsø vokser, ja ,vi er en stor by, og vi blir større. Men husk, Tromsø er så mye mer enn Tromsøya. Vi har dem som bor utenfor øya også, ta de som bor innover mot Ramfjord, be dem om å sykle eller ta bussen til jobb, se hvor lang tid det tar! Eller hvor skal de gjøre av bilen hvis de ønsker å bruke bussen før de kommer til første bom?

Å gjøre Tromsø om til en bompengeby kommer til å forfølge oss i 15–20 år. Får vi det vi trenger av byvekstavtalen? Er det dette Tromsøs befolkning ønsker? Jeg bare spør.