Debatt:

Utenlandske vogntog er et bingospill med folks liv og helse

Ofte må det tragiske ulykker til før sikkerheten langs veiene vekker debatt. Dessverre.

ULYKKESTRAILER: Den litauiske sjåføren var ikke godt nok skodd for det glatte vinterføret som var på E8 i starten av januar, og vogntoget skled over i Charlie Dan Linds kjørefelt. Lind ble alvorlig kvestet i ulykken og ligger fortsatt i koma på UNN med alvorlige skader.  Foto: Ronald Johansen

meninger

De siste årene har trafikken med utenlandske vogntog økt i Norge. Mange i dårlig teknisk stand. Slitte sommerdekk på vinterføre, og bremser som ikke fungerer optimalt, er en gjenganger.


Siden nyttår har seks vogntog sklidd på vei opp Finnvikdalen og sperret veien for lokalbefolkningen

– Hvis de tunge kjøretøyene sklir og kommer seilende mot deg har du jo ingen sjanse, sier Jan-Eirik Angell Killie. Han krever at noe blir gjort for å stanse dårlig skodde vogntog over Finnvikdalen.

 

Det er en kjensgjerning at kvaliteten på dekkene utgjør mye for kjøreferdigheter og bremselengde. På smale, svingete og glatte veier mange steder eksempelvis i Troms er dette et «bingospill» med folks liv og helse.

En annen trafikkfarlig faktor er slurv med hviletidsbestemmelser. Noe som kan medføre trette og uoppmerksomme sjåfører, som i verste fall sovner bak rattet. Dessuten mangler mange sjåfører fra for eksempel østeuropeiske land erfaring og kompetanse kjøre på norske veier.


Jon Georg Dale (Frp) til iTromsø:

Villig til å øke bøtene for dårlig skodde vogntog

Samferdselsministeren innrømmer at veiene nødvendigvis ikke har blitt tryggere fordi kontrollene i Nord-Norge har økt, og sier til iTromsø at han vil se på både lovverket og bøtesatsene for trailere som passerer grensen.

 

Ekstra utfordrende er det vinterstid. Det er nesten ikke en dag at disse vogntogene på mange tonn ikke havarerer på et eller annet vis langs veiene våre.

Derfor er det ekstra skremmende at trenden er større og tyngre kjøretøy. Samtidig som godsanalyser viser en sterk vekst innen denne bransjen. Det er forventet en økning på 40.000 vogntog på veiene – hvert år!


Tre uker før E8-ulykken stemte Dale ned Stortingsforslag som kan stoppe alle utenlandske vogntog

– Samferdselsministeren er tydelig en mann som enten er livredd EU eller ikke vet hva han snakker om.

 

Riktignok viser statistikk at antall drepte i trafikken samlet sett går ned. Men for dem ulykker rammer er det like forferdelig, og liten trøst i positiv statistikk(!) Og fakta er at Norge har rundt 35 prosent flere drepte i ulykker med tunge kjøretøy enn andre europeiske land. Kanskje kan dette ha sammenheng med også krevende kjøreforhold mange steder.


Ramona Lind mener ministeren holder folket for narr etter E8-ulykken: – Kom til Nord-Norge, møt oss og se veiene vi kjører på

Moren til trafikkskadde Charlie (22) mener veiene ikke har blitt tryggere, og etterlyser tiltak fra samferdselsministeren. – Jeg forstår ikke at Dale tør å holde på slik, at han ikke gjør noe før flere liv går tapt, sier hun.

 

Nestoren innen akuttmedisin, Mads Gilbert ved UNN, har også advart mot en for dårlig akuttberedskap. Adekvat og rask helsehjelp når ulykker skjer kan utgjøre forskjellen på liv eller død. Noe må gjøres for å gjøre det betraktelig tryggere å ferdes langs veiene våre.


Lastebileierforbundet vil saksøke bedrifter som bruker vogntogverstinger

– Hvis prisen for transporttjenestene knapt dekker dieselkostnadene, så bør det ringe noen bjeller, sier Frank Lauritz Jensen i Norsk Lastebileierforbund (NLF).

 

Og politikere; det haster få ulike tiltak på plass!


Hit, men ikke lenger

Antanas Valaka ble nektet å kjøre inn i Norge med vogntoget sitt. Det er han glad for.