I 2017 bestemte Stortinget at Nord-Norge-banen, det vil si en ny jernbane fra Fauske via Narvik til Tromsø, skal utredes. Jernbanedirektoratet arbeider nå med en utredning som skal være ferdig før sommerferien, og som deretter skal sendes ut på høring.

Under Stortingets spørretime nylig presiserte samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) at han likevel ikke ønsket å konkludere med noe som helst før den pågående jernbaneutredningen er levert. Det er vi i Tromskomiteen for jernbane glade for.

Men til og med en gjennomarbeidet utredning med godt resultat garanterer ikke nødvendigvis et positivt vedtak. Et skremmende eksempel på dette er da den grundige NSB-utredningen «Nord-Norge-banen. Hovedrapport. November 1992» konkluderte svært positivt, ble det bestilt nye analyser.

Etter få måneder gikk resultatet fra å være en god investering til å bli en katastrofal investering. Dermed ble NSB-utredningen fra 1992 lagt bort, og NSB-analysene fra 1993 ble grunnlaget for stortingsmeldingen, som Stortinget ble forelagt i 1994. 84 representanter mot 52 stemte da ned jernbane nord for Fauske. Den enorme skuffelsen i nord ble kvalt av ståheien fra OL på Lillehammer og EU-avstemningen samme år.

Men dette er historie. I 1994 kunne ingen forutse den svære gods- og sjømattransporten som har resultert i den nåværende voldsomme trailerveksten. Og de færreste innså den kommende klimatrusselen.

Tromskomiteen for jernbane ser med forventning fram til ferdigstilling av Jernbanedirektoratets utredning innen utløpet av 2019 – at den tar høyde for de svære trafikale og klimatiske utfordringene vi står overfor, og for det samfunnsmessige tapet landsdelen og landet lider – uten jernbane.

Folk flest godtar ikke den politiske handlingslammelsen som låser Nord-Norge til den mest forurensende transporten.

Folk flest har for lengst innsett at beskrivelser av Nord-Norge som «skapende og bærekraftig region» er tomme ord så lenge utbygging av Nord-Norge-banen treneres.

Tromskomiteen for jernbane forventer nå at gjenstridige stortingspolitikere av alle valører skaffer seg ny innsikt og omsider viser tverrpolitisk handlekraft og mot nok til å si:

«Saken om Nord-Norge-banen har vært trenert lenge nok. Forlenging av Nord-Norge-banen skal få høyeste prioritet i Nasjonal Transportplan 2022–2033 til beste for Nord-Norge og for Norge.»