Fra sidelinja:

Den blinde flekken. – Er bompengene i Ishavsbyen Tromsø en slik sak?

Tidligere ordfører Herman Kristoffersen kommenterer bompengedebatten.
meninger

Alle har det, tror jeg. En blind flekk på netthinnen. Et sted der en ikke ser noe som helst. Kanskje er det også slik at noen av oss har en døv flekk i øret hvor lyden ikke virker. At en ikke hører det som blir sagt, enda det fremstår som både høyt og klart for andre.

Er bompengene i Ishavsbyen Tromsø en slik sak?

Det virker nemlig ikke slik at en i politiske kretser tar på alvor at flertallet i byen ikke synes så mye om disse kommende utgiftene. Et sted på kloden har denne blinde eller døve flekken også fått valgt en president nesten ingen i det politiske glasstårnet ville vedkjenne seg. Ingen der hadde fått ham valgt, men han ble det likevel. Alle skjønner vel at vi nå snakker om Twitter-kongen Donald Trump.


Forventer at elbiler vil utgjøre seks prosent av passeringene

Det økte salget av elbiler i Tromsø kan føre til konsekvenser for bomringen.

 

Kommunestyret i Tromsø har, med et nesten enstemmig vedtak, gått inn for Vegvesenets forslag til bompenger. 15 bomstasjoner skal bli utplasserte i veinettet, og verst går det ut over baksiden av øya. Langnes og Jekta er ringet inn av bommer, og om en skal dit, må en sørge for å slippe kommunens bompengekasse inn i pengeboka si.

Spaltist Herman Kristoffersen  Foto: Knut Jenssen

At den politiske ledelsen i byen nå prøver å få forhandlingene med staten om dette før valget er ikke beroligende på noen måte. Frp sentralt sitter fortsatt med alle regjeringskortene på hånda og bestemmer alt. En må heller spørre seg om hvilke maktmidler bykommunene egentlig har om det ikke går slik en vil? At vi kommer til å bli avspist med småpenger fra staten eller noe annet. Maktmidler fra kommunens side finnes nemlig ikke. Staten eier fortsatt kommunene.

Det som nå skjer i politiske kretser lokalt er imidlertid en klassisk øvelse i lokalpolitikk. Etter at alle de politiske partiene, med unntak for Frp, har stemt for bompenger, flytter de politiske partiene seg sakte, men sikkert, over til andre alternativer. Høyre skal nå vente med bompenger et år eller to som godt kan bli til fem, og sikrer seg derved et samarbeid med Frp og Blomseth-partiet. Resten av den såkalt borgerlige koalisjonen følger nå på. Selv lillehøyre som egentlig heter Venstre er med og innretter seg etter dette. Bare batteribilene slipper avgifter.


Forbereder seg på elbil-boom når bomringen kommer

Elbilsalget øker fra år til år, og bilforhandlere i Tromsø ser for seg at markedet vil bli enda større hvis elbiler får rabatt i den fremtidige bomringen.

 

Unntaket fra denne opplagte ansvarsfraskrivelsen, heter Arbeiderpartiet og venstresiden. Bare Ap og samarbeidspartnerne står nå last og brast med tidligere vedtak. Senterpartiet, som venstresiden må koble grepet på for å danne et flertall, liker heller ikke bompenger og kan godt finne på å støtte høyresidens utsettelser.

Og ja. Vi vet at det er regjeringen og Frps statsråder som presser dette igjennom enda de kjemper vilt og desperat for å benekte det. Siv Jensen vil ha pengene dine så fort det lar seg gjøre. Lokalt er Frp-ere mot bompenger, mens statsrådene til partiet er for. Arbeiderpartiet lokalt gjentar dette hele tiden, men underslår at selv deres egne ledere mener det samme. Landet ser dessuten litt annerledes ut fra Løvebakken. Representantene der skal ikke gjenvelges før om et par år, og da har de god tid til å skylde på hverandre i mellomtiden.


Debatt:

Hvorfor Tenk Tromsø?

Grunnen til at Tromsø kommune ved undertegnende, inngikk et samarbeid med Troms Fylke og Statens vegvesen om Transportnett Tromsø, har en enkel forklaring: Vi ville ha ny Kvaløyforbindelse!

 

«Tenk Tromsø» er derfor nå blitt et hjertebarn for alle miljøaktivister i partiene på venstresiden. Og de både høres og sees for tiden, men er dette de som tropper opp i valglokalene og stemmer ved kommunevalg? Nei. De som virkelig stemmer i valg gjør det først og fremst for at de er mot noe. En skal huske at valg i et demokrati først og fremst er til for de misfornøyde. De førti prosentene som ikke stemmer i kommunevalg er de som egentlig gir litt blaffen i hele greia og bare godtar det meste. De som ikke liker bompenger kommer derfor til å lage køer i døra på valglokalene, og de kommer til å velge seg partier fra den såkalte høyresiden som vil fjerne eller utsette saken.

De som ikke liker bompenger, liker heller ikke den eiendomsskatten som venstresiden nå freder fra kutt, men som Høyre vil fjerne. La gå at dette er valgflesk fra Hans Petter Kvaal, men det har virket før og vil gjøre det igjen.

Jan Blomseth og kompisen hans Tor Egil Sandnes har sett dette komme. De har alltid vært værhaner, og behersker dette spillet. De har dannet et eget parti som bare skal ro sakte i bompengestrømmen med dorga ute for å fiske stemmer. De stoler ikke på sitt gamle parti, Frp. De vet nemlig at tilbudet om en bra betalt heldagsjobb i politisk ledelse raskt mørner politiske standpunkter.

Vi går derfor nå inn i en stillingskrig om tiltaket. Våren kommer og partiene skal finslipe sine programmer og valgopplegg.


Avtale lar vente på seg – skaper usikkerhet om lokale skoleveiprosjekter

Kommunen har planlagt tiltak for å øke trafikksikkerheten på skoleveier, men må forskuttere utgiftene fordi byvekstavtalen fortsatt ikke er på plass.

 

Kanskje tar undertegnende helt feil, og at sannheten er at folk her i byen egentlig ikke forstår sitt eget beste. At de til og med er for bompenger, enda de svarer det motsatte i meningsmålinger. Om det er det ene eller det andre, så finner man ikke ut av det før på valgdagen i september.

Den kan bli vondt for noen. Kjøttvekta i kommunestyret er de som bestemmer og setter inn den politiske ledelsen. Der imponerer Ap sine drøyt tyve prosent etter 2,5 år i rådhuset, absolutt ingen.