Dette avgiftskuttet kom på plass i den nye regjeringsplattformen i vinter etter innspill fra Frps bilpolitiske utvalg. Vi er svært glad for at endringen kommer på plass nå i sommer etter å ha bli tatt med i revidert budsjett.

Frps bilpolitiske utvalg har jobbet hardt for at dette skulle komme på plass så fort som mulig, fordi det er nå det er sommersesong, og det er da folk gjerne har slike biler på veiene. Så nå kan folk bestille bil og reise til Europa eller USA og hente en fin bil som de kan få på veien i sommer.

Dette er en gavepakke til alle de som er interessert i bil og har bil som hobby. Nå kan du importere drømmebilen fra 90-tallet uten å betale mange tusen i avgifter.

Inntil nå har det kun vært biler over 30 år, også definert som veteraner, som har vært fritatt for engangsavgift ved import. Nå vil dette altså også gjelde biler som er over 20 år.

Mange av oss hadde kanskje en drømmebil fra 90-tallet som man hadde lyst på, men aldri hadde råd til. Nå blir det lettere å oppfylle den drømmen.

Bruktbilmarkedet i Sverige, og spesielt Tyskland, er mye større og bredere enn i Norge og her kan man finne mange flotte, eldre biler i de fleste prisklasser. For mange har imidlertid engangsavgiften du må betale ved import satt en stopper for det.

Lekre sportsbiler som Mercedes SL eller Jaguar XK fra 90-tallet kan du typisk få for 100.000 kroner eller lavere i Tyskland, men engangsavgiften har ført til at du fort må ut med 100.000 kroner til for å få norske skilter på bilen. Når dette faller bort, kan det i mange tilfeller bli nær halv pris sammenlignet med slik det var før.

Vi tror at bilene som blir tatt inn som følge av denne regelendringen i all hovedsak vil være biler det er verdt å ta vare på, som typisk lagres vinterstid, tas ut på godværsdager og eventuelt deltar på entusiasttreff.

For Frp er det viktig å legge til rette for bilinteresserte og norsk bilkultur. Det vil forhåpentlig føre til flere flotte biler i den norske bilfaunaen.