Lokalet har panoramautsikt mot Tromsøysundet. Ifølge havnedirektør Jørn-Even Hanssen ligger leieprisen på cirka to millioner kroner per år. Tomt lokale er lik 2 millioner kroner i tapte leieinntekter, altså.

Samtidig tømmes terminalen for øvrige leietakere. Terminalen er altså ikke attraktiv nok som «kjøpesenter».

I tillegg fungerer ikke logistikken for de reisende – særlig for dem som benytter hurtigbåt – og sjåførene på bussene vurderer kjørenekt på grunn av manglende sikkerhet.

Havnedirektør vil løse problemene med å bygge flere trapper og en «tube» (overbygg), slik at båtpassasjerene skal få en lettere adkomst ved hjelp av heis og rulletrapp. Kjære havnedirektør: Tatt i betraktning alle de problemene som rir havneterminalen, tror du virkelig at flere heiser, trapper og en tube vil være løsningen?

Skal du bruke flere millioner på det dysfunksjonelle bygget, bør du først og fremst fjerne bussene fra kaikanten. Kaikanten må forbeholdes båtpassasjerene. Gjennom en annen løsning for bussene, bør du også tilstrebe en utforming som ivaretar trafikksikkerheten for busspassasjerene, og som sjåførene vil være fornøyde med.

Alt av venteromsfasiliteter flyttes ned på bakkeplan, til nåværende restaurantlokale (Graffi). Slå hull i ytterveggen og la båtpassasjerene få direkte adkomst til/fra båtene. Samme venterom benyttes av busspassasjerene. Venterommet kan utvides med det som i dag er «busstunnel» /veiareal for bussene, som faktisk kjører tvers gjennom havneterminalen.

Da vil havneterminalen ta hensyn til de reisende! Restaurant Graffi kan tilbys å leie «byens mest attraktive lokale» i 2 etasje for samme leiepris som de betaler for det lokalet de leier per dato – eventuelt med et påslag for «attraktiviteten».

Kjøpesenteret i andre etasje – selv så malplassert det er – kan nås via eksisterende innendørs adkomst, eventuelt til fots over «operataket».