Hvorfor snakker ingen om flyplasstunnelen?

Tenk Tromsø med flyplasstunnelen i spissen er den viktigste satsingen på infrastruktur siden tunnelutbyggingene på 90-tallet. Et ensidig fokus på finansieringsløsning er i ferd med å sette Tromsø 25 år tilbake i tid.

KØ: En ny tverrforbindelse i tunnel skal gjøre transporten mellom Breivika og flyplassen mer effektiv. Foto: Statens vegvesen 

meninger

Flyplasstunnelen står for 30 prosent av de totale kostnadene i Tenk Tromsø-prosjektet. Dessverre oppfatter jeg at de positive ringvirkningene som redusert kjøretid, bedre flyt og færre ulykker er underkommunisert. Tunnelen mellom Breivika og Giæverbukta er estimert til 2,2 milliarder og vil gi en redusert kjøretid på nærmere fem minutter for 825 tunge kjøretøy hver eneste dag. Det betyr innsparte transportkostnader for næringslivet og bedre fremkommelighet for alle bilister.

Ser vi flyplasstunnelen i sammenheng med Avinors forventede vekst i antall reisende, er det helt klart nødvendig å oppgradere til en effektiv vei inn og ut av flyplassen. Dersom vi ikke bygger ny infrastruktur i området, vil det i 2030 daglig kjøre 2.600 flere biler gjennom Langnestunnelen. Med dagens drepende rushtrafikk i og rundt Giæverbukta og Breivika, vil køa og reisetid bare fortsette å øke. Jeg vil derfor knuse myten om at det kun er syklister, gående og kollektivreisende som drar nytte av Tenk Tromsø. Skusler politikerne bort byvekstavtalen i kampen om velgere mister vi det viktigste veiprosjektet i Tromsø kommune siden 90-tallet.


Har du lyst til å teste elsykkel? Nå kan du låne en gratis i seks dager

Da Tenk Tromsø åpnet for gratis utlån av elsykler i fjor sommer, ble de fullbooket i løpet av fire timer. Nå håper de å gi flere sjansen til å teste det populære transportmiddelet.

 

Hver eneste fredag står det ungdommer utenfor Rådhuset og innstendig ber om en bedre fremtid for seg selv og deres barn. Tenk Tromsø er i tillegg til en fantastisk opprustning for transportmønsteret i byen vår, også ett av de viktigste grepene vi kan gjøre for klimaet i Tromsø på kort sikt. La oss ikke sitte i 2030 og klage på svevestøv, køer og dårlig busstilbud. Det er dette vi risikerer om vi lar det politiske spillet fortsette.


Kommentaren:

Den nye flyskammen

Ett av nyordene jeg har kommet over i 2019 er «flyskam». Godt at noen omsider tar bladet fra munnen, og sier fra om hvor elendig maten på fly har blitt.

 

Ikke la regjeringen få muligheten til å sette Nord-Norge på vent mens vi krangler om hvilken brukerfinansiering som skal benyttes. Tromsøs behov for en byvekstavtale er hevet over enhver tvil. Vi trenger flyplasstunnelen og de 23 andre tiltakene som ligger på forhandlingsbordet!