I Enhetsregisteret/ Brønnøysundregistrene er Nordlysfestivalen oppført som stiftelse, med formål (utdrag):

Gi (...) en unik mulighet til å høre klassisk musikk av beste merke (. . .), samt presentere et attraktivt tilbud om konserter (. . .).

Næringskode: Tjenester tilknyttet underholdningsvirksomhet.

Stiftelsen ble i sin tid til i et samarbeid mellom offentlige/halvoffentlige institusjoner: Kulturhuset, Musikkonservatoriet og Tromsø kommune.

Festivalen mottar også offentlig økonomisk støtte.

Nordlysfestivalen musikalske profil understrekes på festivalens hjemmesider:

« ... beholdt kjernen av det klassiske, men presenterer i dag i tillegg en stor bredde av musikalske uttrykk».

Ved årets «Sommerfest på Skansen» hadde Nordlysfestivalen et samarbeid med følgende fem medarrangører:

- Arktisk Filharmoni

- Bårstua

- Bryggeri 13

- Garasjen

- Vervet

Fire av ovennevnte virksomheter har faktisk noe med musikk å gjøre (konsertlokaler, delvis i kombinasjon med servering).

Den femte virksomheten skiller seg dog radikalt ut: Vervet.

En av postene på festprogrammet var «Showroom på Vervet».

Ved å følge lenkene fra «annonsen» på Facebook, finner en følgende:

«VERVET, - FAST EIENDOM».

Hvordan i all verden fant den ideelle stiftelsen Nordlysfestivalen, med sitt musikalske formål, det naturlig å samarbeide i markedsføringen av et omdiskutert nærings- og utbyggingsprosjekt? Er det riktig at offentlige penger skal bidra til oppmerksomhet rundt rent kommersielle interesser, der musikken kun kan høres i kassaapparatet hos en utbygger?

Ser vi her en ny trend fra festivalen? («Crossover», eller stilblanding på «kunstnerspråk»).

Satt på spissen:

Blir neste års Sommerfest f.eks. et samarbeid mellom Nordlysfestivalen og Brødrene Johannesen om den nye skjorte-kolleksjonen?

Eller markedsføring av kjøreskole eller Thai-Massasje, som også tilbys i Nordbyen?

Eller hva med: Lokale eller tilreisende solister i forskjellige sjanger, musikkgrupper/band, kor, Kulturskolen, Konservatoriet, storband og korps? Profesjonelle eller amatører?

Om Nordlysfestivalen ønsker å være tro mot sitt eget uttrykte formål?