Debatt:

Nordlysfestivalen i «harmonisk samspill»?

Innsenderen reagerer på Nordlysfestivalens samarbeid i forbindelse med deres sommerfest.

FEST MED NABOENE: Denne gjengen inviterte torsdag til fest med musikk, mat og drikke. Fra venstre: Reidar Svare (Bårstua), Alexander Uhre Mikkelsen (Vervet), Line Fusdahl (Nordlysfestivalen), Monica Løvli (Vervet), Kent-Einar Myreng (Nordlysfestivalen), Tom Solheim (Bryggeri 13) og May Elisabeth Larssen (Bårstua).  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

meninger

I Enhetsregisteret/ Brønnøysundregistrene er Nordlysfestivalen oppført som stiftelse, med formål (utdrag):

Gi (...) en unik mulighet til å høre klassisk musikk av beste merke (. . .), samt presentere et attraktivt tilbud om konserter (. . .).

Næringskode: Tjenester tilknyttet underholdningsvirksomhet.

Stiftelsen ble i sin tid til i et samarbeid mellom offentlige/halvoffentlige institusjoner: Kulturhuset, Musikkonservatoriet og Tromsø kommune.

Festivalen mottar også offentlig økonomisk støtte.


Lover «kanonbra» musikkfest i nordbyen

13. juni samles nordbyen til fest med mat, drikke og gratis konserter.

 

Nordlysfestivalen musikalske profil understrekes på festivalens hjemmesider:

« ... beholdt kjernen av det klassiske, men presenterer i dag i tillegg en stor bredde av musikalske uttrykk».

Ved årets «Sommerfest på Skansen» hadde Nordlysfestivalen et samarbeid med følgende fem medarrangører:

- Arktisk Filharmoni

- Bårstua

- Bryggeri 13

- Garasjen

- Vervet


– La oss kutte slik at vi får enda større underskudd

Bjørn Gunnar Jørgensen og Kristoffer Kanestrøm fra Frp har lett med lupe etter steder å kutte – og fant en gren de selv satt på.


Fire av ovennevnte virksomheter har faktisk noe med musikk å gjøre (konsertlokaler, delvis i kombinasjon med servering).

Den femte virksomheten skiller seg dog radikalt ut: Vervet.

En av postene på festprogrammet var «Showroom på Vervet».

Ved å følge lenkene fra «annonsen» på Facebook, finner en følgende:

«VERVET, - FAST EIENDOM».

Hvordan i all verden fant den ideelle stiftelsen Nordlysfestivalen, med sitt musikalske formål, det naturlig å samarbeide i markedsføringen av et omdiskutert nærings- og utbyggingsprosjekt? Er det riktig at offentlige penger skal bidra til oppmerksomhet rundt rent kommersielle interesser, der musikken kun kan høres i kassaapparatet hos en utbygger?

Ser vi her en ny trend fra festivalen? («Crossover», eller stilblanding på «kunstnerspråk»).

Satt på spissen:

Blir neste års Sommerfest f.eks. et samarbeid mellom Nordlysfestivalen og Brødrene Johannesen om den nye skjorte-kolleksjonen?

Eller markedsføring av kjøreskole eller Thai-Massasje, som også tilbys i Nordbyen?


12 festivaler deler på 1,5 mill. kroner

Fylkeskommunen delte ut til sammen 2,1 millioner kroner i festivalstøtte mandag – og av disse går halvannen million kroner til 12 tromsøfestivaler.

 

Eller hva med: Lokale eller tilreisende solister i forskjellige sjanger, musikkgrupper/band, kor, Kulturskolen, Konservatoriet, storband og korps? Profesjonelle eller amatører?

Om Nordlysfestivalen ønsker å være tro mot sitt eget uttrykte formål?