På tre helsider i utgaven 9. juli av iTromsø gir assisterende havnedirektør Randi Thørring en fremstilling av hvordan Tromsø Havn har løst problemene som møtte publikum på den nye terminalen.

Med ny havnedirektør går samarbeidet med Hurtigruten bedre. Blant annet får båtene lov til å «sette tamp i land» under anløp. Drosjene får også lov til å kjøre inn på «Operataket» uten å betale bompenger. Så flott!

Likevel gjenstår flere ubesvarte spørsmål: I et tidligere oppslag ble det fortalt at ikke en eneste leietaker hadde skrevet kontrakt med Tromsø Havn for leie av «byens mest attraktive lokale», som ligger i fronten av terminalen, med panoramautsikt mot sundet (årlig leiepris: 2 mill.). Ett år uten utleie = årlig tap på 2 mill. Hvem har Tromsø Havn kontrakt med nå?

Forretningene i 2. etasje har stort sett flyttet ut. Tromsø Havn har nå gitt meglerkontoret Tiger i oppdrag å skaffe nye leietakere. Et meget enkelt oppdrag, skulle en tro. Kun regulering av køen av interessenter? Tydeligvis ikke, ellers ville vel Tromsø Havn ha gjort jobben sjøl?

Noen av de tidligere leietakerne oppdaget at de reisende var opptatt med å reise, – ikke å gå i butikk. Forretningene ble liggende avsides, har det blitt sagt. De reisende har – på sin side – vært mildt sagt forbannet og fortvilt over formålsløs klyving opp og ned trapper, med eller uten bagasje.

Ifølge Thørring skal terminalen bygges om (budsjett: 23.mill). Problemet med misfornøyde båtpassasjerer løses ved at de reisende med hurtigbåtene fortsatt skal gå gjennom 2. etasje. Hvorfor? For å få lyst til å handle?

Sjåførene på distriktsbussene har truet med kjørenekt pga. trafikkfarlige forhold. Hva har Tromsø Havn tenkt her?

Jeg skjønner at toget (bussen?) er gått, men vil likevel gjenta at havneledelsen er nødt til å tenke annerledes. Restauranten i 1. etasje («Graffi») burde flytte opp i det ledige lokalet i 2.etg som enda ikke er utleid («Tromsøs mest attraktive», ifølge havnesjef Jørn-Even Hanssen). Dagens «Graffi» omgjøres til venterom for båt- og busspassasjerer, med direkte utgang til bussene og til kai.

Bussene har faktisk ingenting på kaikanten å gjøre. Der skal båtpassasjerene passere. «Tuben» fra 2.etg til hurtigbåtkaia er således en grov feilinvestering, og helt unødvendig.

Ny oppstillingsplass for bussene vurderes etablert dels foran terminalen, dels inne i eksisterende oppstillingshall/ ventehall. Det har allerede vist seg at de reisende IKKE utgjør tilstrekkelig kundegrunnlag for kjøpesenteret i 2. etasje.

Tror Tromsø Havn at dette vil endre seg? I tilfelle, hvorfor? Tromsø Havn kan gjerne tvinge passasjerene på rundtur i terminalen, men dere kan ikke tvinge dem til å handle!

Jeg skulle så gjerne ønske at jeg tok feil, for de reisende fortjener virkelig å bli tatt på alvor. Oppslaget i iTromsø virker ikke overbevisende i så måte. Dessverre.