Debatt:

Vi støtter byferge – men den bør gå mellom Kroken og Breivika

Hvorfor? Fordi det blir stadig mer bebyggelse i området Kroken og nordover på fastlandet.
meninger

Vi ser at Ron Røstad slår et slag for byferge i torsdagens iTromsø. Den tanken støtter vi i By og land, men vi mener at den aktuelle strekninga er over Tromsøysundet fra Kroken til Breivika.

ARTIKELFORFATTERE: Nils Aarsæther og Ann-Sissel Enoksen  Foto: Ronald Johansen

 

Hvorfor? Fordi det blir stadig mer bebyggelse i området Kroken og nordover på fastlandet. Movika-utbygginga vil gi hundrevis av nye innbyggere der. Og ikke så få av disse vil jobbe på UNN/UiT eller på andre arbeidsplasser i Breivika.

Så er det et mål at flere sykler til jobben. Men tunnelen fra Tomasjord til Breivika er stengt for syklister, og for de fleste blir det for langt og for tidkrevende å sykle sørover til Tromsdalen, over Tromsøbrua (en prøvelse i seg selv for syklister) og nordover langs den tungt trafikkerte Stakkevollvegen.

Derfor er ei byferge fra Kroken til Breivika løsninga. Syklende og gående fra fastlandssida kan raskt (på 12 minutt?) bli frakta over sundet og har deretter knappe kilometeren opp til jobb.

Ferga skal selvsagt være elektrisk og få et spennende design fra for eksempel Grovfjord mek. verksted. Ei elektrisk sykkel- og personferge fra Kroken (og tilbake etter jobb/studier) kan gi tusenvis av arbeidstakere og studenter/elever et spennende sykkel-tilpassa tilbud.

By- og landlista har programfesta byferge Kroken-Breivika som et prøveprosjekt. Kommunens økonomiske situasjon tilsier at dette blir finansiert med statlige forsøksmidler over en 3- 4-årsperiode.

Byferge på denne strekninga vil fungere svært godt som byutvikling, være et klimariktig tiltak, det vil bedre folkehelsa og utfordre nordnorsk industri til å finne nyskapende løsninger på bygg og driftsopplegg.