Debatt

La oss stå sammen om Nord-Norgebanen!

«Partiet Rødt er blant jernbanens beste venner», skriver SVs Christian Torset.
meninger

Jens Ingvald Olsen har lest mitt innlegg «Hvem støtter egentlig Nord-Norgebanen?», og har på vegne av Rødt reagert. Under overskriften «The one and only» skriver Olsen: «Det er ifølge Torset bare SV som egentlig er for bygging av Nord-Norgebanen». Det er svært beklagelig at han har lest meg slik, for mitt poeng var egentlig et ganske annet. Jeg ønsket å understreke to ting: For det første at det er essensielt at vi får vedtatt en Konseptvalgutredning om Nord-Norgebanen i Stortinget så snart som mulig, og for det andre at velgerne bør være litt på vakt når representanter for alle partiene hinter om at de vil ha Nord-Norgebanen bygget. Det er ikke gull alt som glitrer.


SV om jernbane: – Hvem støtter egentlig Nord-Norgebanen?

Torsdag gikk Audun Lysbakken ut på NRK og sa «Noen må si veldig tydelig at det skal bygges bane i Nord-Norge, og det sier vi nå». Ingen andre partier har vært like klare på at målet må være at det faktisk skal bygges tog i Nord-Norge.

 

I innlegget mitt redegjør jeg derfor kort for hva partiene har i sine respektive program, og hva de for øvrig har sagt på feltet. Jeg understreket at det kan være mer å si om de enkelte partienes posisjoner, men at det blir opp til dem å utdype sine posisjoner. Og det gjør de nå! Etter å ha blitt kontaktet av Ingelin Noresjø fra KrF har jeg lagt til en setning i innlegget om KrF. Partiet har ikke bygging i partiprogrammet, men vedtok på sitt siste landsmøte å jobbe for bygging av Nord-Norgebanen. Det hadde jeg ikke fått med meg, og det skal KrF ha kred for.

Når det gjelder Rødt, så er partiet blant jernbanens beste venner. I programmet har Rødt følgende tekst, som Jens Ingvald Olsen egentlig selv burde gjengitt i sitt svar til meg: «Jernbanenettet skal utvides, kobles sammen med svenske og finske linjer, og nå til blant annet Tromsø og Kirkenes. Alle eksisterende baner skal oppgraderes med flere krysningsspor, flere parallelle spor og mer effektive terminaler. Tromsø-Narvik bygges først. Jernbaneutbygging i nord må ta hensyn til reindriften.» Dette trenger ikke å bety bygging av Nord-Norgebanen, men det er bra, og ikke noe jeg har ment å kritisere. Derimot kommenterte jeg at partiledelsen i Rødt har vært fraværende i spørsmålet. Moxnes bør komme på banen og si rett ut at Rødt mener Nord-Norgebanen skal bygges, så her bør Olsen ta en telefon.


«The One and Only»: Jeg vil beklage denne partisjåvinismen fra SV

– Er det noe som nå er viktig for realisering av Nord-Norgebanen, så er det å legge partisjåvinismen på hylla, skriver Rødts Jens Ingvald Olsen

 

Ellers har Olsen helt rett i at det er mange som plutselig er blitt togforkjempere. Arbeiderpartiet stemte på sitt landsmøte for få måneder siden ned et forslag om å gå for Nord-Norgebanen, men nestleder Bjørnar Skjæran sier i Klassekampen lørdag at partiet nå vil jobbe for banen. Det jeg umiddelbart lurer på er: Hvor høyt vil egentlig Ap prioritere saken når landsmøtet har sagt nei? Vil de støtte SVs forslag om en KVU, eller ønsker de en mindre utredning? Har de virkelig tenkt å jobbe for å bygge banen, eller prøver de bare å lukke døra for velgerflukten?

Det er nok min skeptiske politikersjel som gjør meg mistenksom, men jeg tror det er grunn til å stille oppfølgingsspørsmål til flere av partiene som over natta har bestemt seg for å støtte Nord-Norgebanen. Det var dette som var mitt hovedpoeng i innlegget, at folk ikke bør forveksle mumling om utredning med full støtte til bygging. Det er mange nivåer mellom disse to tingene.

Ellers anklager Olsen meg for å være partisjåvinist og å forsøke å ta sakseierskap i diskusjonen. Jeg erklærer meg herved skyldig i begge deler! Når jeg skriver i avisen er jeg alltid oppmerksom på hvilken effekt det jeg skriver vil ha for mitt parti. Jeg vil gjerne at folk skal oppfatte mitt parti på samme måte som meg selv. Dette er imidlertid ikke unikt for meg, eller engang for SVere, det er noe alle som har en tøddel av politisk engasjement «lider under». Jens Ingvald Olsen ville aldri skrevet kritisk om mitt innlegg hvis det ikke var for at han mente folk burde ha et annet inntrykk av Rødt enn det han mener jeg ga. Alle politikere vil per definisjon at folk skal like deres parti best.

Det er jeg også sikker på at folk skjønner uten å få det påpekt. Det er ingen som leser meg og tror jeg er representant for Store Norske Leksikon. Samtidig tror jeg folk reagerer når politikere overdriver sin egen betydning, og fremhever seg selv på bekostning av andre. Derfor prøvde jeg så godt jeg kunne å gi et så objektivt syn på andres partier som mulig, og la inn en rekke forbehold, i tillegg til at jeg oppfordret andre partier om å komme på banen. Olsen har tatt utfordringen, og det er jeg glad for. Det kan bare styrke saken at vi snakker oss nærmere hverandre i enighet om at Nord-Norgebanen må bygges.

Jeg skrev også i innlegget mitt med at det er umulig for SV å få flertall alene, og at jeg derfor oppfordret alle andre partier om å være klare og tydelige på at Nord-Norgebanen skal bygges. Når partiene har sagt sitt bør de som vil ha jernbane i nord stemme på et parti som har forpliktet seg til å stemme for bygging av Nord-Norgebanen. SV har vært 100 prosent tydelige på at vi vil bygge banen, og hvis Jens Ingvald Olsen mener Rødt passer beskrivelsen oppfordrer jeg ham med all respekt om å si det høyt, i stedet for å beklage seg over at SV er tydelige i saken."