De største byene må ta et stort ansvar for å kutte klimagassutslipp.
Fordi vi kan. Og fordi det gir gode byer å bo i.
Mindre bilkø, mindre støv og støy, mindre klimagassutslipp. Reinere luft, mer kollektivtrafikk, bedre tilrettelegging for gående og syklende og god bytuvikling: Effektene av bypakkene er store, og helt avgjørende for at de største byene skal være gode å bo i også i framtida.
Bypakker med bruk av blant annet bompenger for å finansiere både investering og drift av kollektivtrafikken og redusere biltrafikken er nødvendig for å kunne fortsette en slik utvikling.
Venstre og KrF ønsker ikke samarbeid med «Nei til bompenger»-lista
Når inntektene i bypakkene går ned fordi flere velger å reise kollektivt eller kjører elbil framfor dieselbil, er det ikke et problem, det er en suksess, og vi vil at den utviklinga skal fortsette.
Staten dekker i dag 50 prosent av de store kollektivinvesteringene i de største byene. Venstre mener denne andelen må økes til 70 prosent. Ikke for å få bompengenivået ned, men for å sikre at prosjektene kan gjennomføres når bompengeinntektene går ned fordi flere reiser kollektivt og flere kjører elbil.
Noen steder slår bompenger urettferdig ut. Det må vi finne løsninger på for å lette utfordringene for de som trenger det mest.
Arbeiderpartiet vurderte å snu i bompengesaken etter velgerflukt
I juni ble byvekstavtalen for Trondheim signert, og det ble enighet om byvekstavtalen for Oslo og Akershus. Vi forventer at de andre byvekstavtalene som er under arbeid kommer på plass i løpet av kort tid.
Vi kan ikke senke ambisjonene for bypakkene, ambisjonene må økes. Byene har alt å tape dersom de settes i spill.
Dette debattinlegget var først publisert i VG.