Torsdag kveld gikk Høyres ordførerkandidat Hans Petter Kvaal sammen med Erlend Svardal Bøe til Nordlys for å fortelle om sine forslag til kutt i tiltak i byvekstavtalen.

Miljøpakken har ved nye utregninger vist seg å være altfor dyr. Hva Høyre vil kutte i? Miljøtiltak. Dette er nok et bevis på at Høyre ikke tar miljøutfordringene våre på alvor.

Tromsø Høyre er ikke alene om dette. Høyre sentralt og på Stortinget har en like dårlig miljøpolitikk. I år er første gang på lang tid at Norges samlede utslipp har gått opp, ikke ned.

Hvordan skal vi motivere vanlige folk til å gjøre miljøvennlige valg i hverdagen, når alle vet at deres personlige tiltak går langt bak komma i klimaregnskapet?

Regjeringa subsidierer olje- og gassindustrien, bygger motorveier i stedet for tog, tilrettelegger for økt flytrafikk og nekter å satse på grønne næringer. Klimakrisa må løses som et vi, men det er umulig uten regjeringa på laget.

Også i hver enkelt by må de som styrer tilrettelegge for de miljøvennlige valgene i hverdagen. Man kan ikke forvente at folk skal velge buss, når bussene rammes av kø, er fulle, eller rett og slett er altfor dyre.

Vi kan ikke forvente at folk skal sykle til jobb, når sykkelveiene er smale, trange, og ikke er tilrettelagt for å skille fotgjengere og syklister på en trygg måte. Og vi kan ikke forvente at folk skal reise miljøvennlig, når det å fly er eneste mulighet for å komme seg på ferie.

Tromsø Høyres forslag til kutt i byvekstavtalen tar vekk klimatiltakene og gjør ideen om til en rein veipakke. Ikke bare er dette elendig klimapolitikk, men det er også ugjennomførbart. Regjeringen deler ut byvekstavtaler for å hindre at biltrafikken i de store byene øker. Miljøtiltakene er selve kriteriet for å få dem.

Høyre selger endringene i byvekstavtalen som valgflesk, men her kan vi ikke engang si at de selger skinnet før bjørnen er skutt. De selger nemlig enhjørningshorn mot forskuddsbetaling. Enhjørninger finnes ikke. Det gjør heller ikke statlig finansierte miljøpakker uten miljøtiltak.

Vi er alle innforstått med at noe i pakken må kuttes. Vi som har gått på videregående etter Høyres nye mattekrav kom, vi vet at for å kutte kostnader må vi bruke minus, ikke pluss. Derfor gir det lite mening når Tromsø Høyre foreslår å fjerne selnesforbindelsen for så å legge til en håkøyforbindelse som anslås å koste en halv milliard mer.

En byvekstavtale er en gavepakke til Tromsø kommune som vi burde juble over. I stedet for å gå til avisa rett før valget, i full panikk, og ødelegge sjansene for at vi får den, burde et samlet Tromsø kommunestyre sette seg ned, se på hvilke kutt som kan gjøres, og vise at denne pakken enda er noe vi vil ha, og som vi fortjener.

Vi står ovenfor et veivalg i Tromsø kommune. Et veivalg der veien til venstre tar oss til mer buss, gang- og sykkelvei, bedre luftkvalitet og mindre kø, mens veien til Høyre ikke tar oss lengre enn til avslaget på forhandlingsbordet.

Tromsø vokser, Tromsø utvikler seg, og Tromsø fortjener en byvekstavtale.