Debatt:

Kvaal og Bøe bløffer

At Høyre nå prøver å skjære ned på flere tiltak i Tenk Tromsø, svekker Tromsøs forhandlingsposisjon, mener Rødts ordførerkandidat.

bløffer: Bendik Hugstmyr Woie (R) anklager Høyre for å bløffe om byvekstavtalen. 

meninger

Hans Petter Kvaal og Erlend Bøes regner feil og svekker Tromsø før forhandlingene om byvekstavtale har startet, i valgkamputspillet sitt til Nordlys torsdag kveld.

Hans Petter Kvaal og Erlend Svardal Bøe lanserte torsdag en «kuttliste» for byvekstavtalen. Blant annet la de inn ny Tunnel til Kvaløya via Håkøya for 2,2 milliarder og kutt i sentrumsterminalen og bedre fremkommelighet i sentrum for litt under 800 millioner.


Røymo om Høyres bypakkeutspill: – Erna har sviktet Tromsø i årevis, og nå gjør Hans Petter det samme

Flere partiledere kritiserer Tromsø Høyre for utspill om å ta prosjekter ut av bypakken allerede før forhandlingene med staten er i gang. Ordfører Kristin Røymo (Ap) frykter at staten vil tolke signalet fra Høyre som at Tromsø er fornøyd med lite.

 

Men regnestykket går ikke opp. I Tenk Tromsø er det bare satt av 300 millioner til Sentrumsterminalen.

Her mangler de 500 millioner i regnestykket sitt. Prislappen på Håkøy-tunnelen de bruker er fra sommeren 2015(!) og har åpenbart endret seg mye. Kvaløyforbindelsen via Selnes har hatt en prisøkning på 300 millioner på fire år, vi kan vel regne med at tunnelen ville hatt samme økning.

800 millioner Høyre har glemt.


Bompakken blir dyrere: Må skrote tiltak for nesten to milliarder

Det blir stadig mindre for pengene, enn det som ble beregnet da byvekstavtalen ble vedtatt i 2017.

 

At Høyre nå prøver å skjære ned på flere tiltak i Tenk Tromsø, som gir bedre fremkommelighet for busspassasjerer, gående og syklende, svekker Tromsøs forhandlingsposisjon. Vi skal inn i forhandlinger med regjeringen, blant annet for å kjempe for økt statlig bidrag så vi får realisert mer i Tromsø.

Da skal vi gå høyt på banen og ha ambisjoner for Tromsø. Løpet Høyre legger opp til, med å finne fram sparekniven og svekke ambisjonene for hva vi skal få til i Tromsø, kan gi like mye bompenger og færre prosjekter. Det trenger vi ikke.


Hvorfor ønsker man å bidra til at bompengemotstanden blir enda større?

Etter nye kostnadsberegninger, må vi kanskje ta til takke med «spekefjøla», skriver Stig Jakobsen.

 

Rammen til byvekstavtalen på 8 milliarder kroner ligger fast. Kostnadene øker over tid, det er en av grunnene til at vi må kreve økt statlig bidrag fra regjeringen i forhandlingene.

Tromsø faller utenfor ordningen med 50 % finansiering av store kollektivprosjekter Og det er uaktuelt for oss å øke prisene i bomringen, fra 8 kr største del av dagen og 24 kr i rushtid med autopass-brikke.

Dette er ren spinn fra Høyre, for å dra vekk oppmerksomheten fra at Høyre lokalt og i regjering har sviktet Tromsø på samferdsel.