Debatt:

Langsomt går det opp for oss at eksisterende jernbane i Norge også trenger til vedlikehold og fornyelse

UTREDET: Dette er de ulike togtraseen som Jernbanedirektoratet har utredet. Ifølge direktoratet kan totalkostnaden for å bygge jernbane til Tromsø og Harstad bli så mye som 113 milliarder kroner.  Foto: Illustrasjon: Jernbanedirektoratet

meninger

Som den litt lunkne jernbaneentusiast jeg nå er, så tåler jeg en viss prosent «kaldt vann i blodet». Nordlys av 21.08.19 opplyser gledestrålende at SVs T.K. Fylkesnes og Frps P-W Amundsen nå står «skulder ved skulder» for jernbane i nord. Spaden i jorda, – helst i går!


Per-Willy Amundsen (Frp): Ber et samlet Nord-Norge kjempe for gjennomslag for Nord-Norgebanen

Både SV, Frp og Senterpartiet maner til samlet kamp for Nord-Norgebanen. Men de er ikke enige om hvor pengene skal komme fra.

 

Det er nesten så jeg får assosiasjoner til min store navnebror og hans åpenbaringer, nedtegnet i det nye testamentet: «Under den nye himmel og den nye jord skal lammet og løven gresse sammen på marken».


Kommentaren

Av og til er politikk vakkert

Hvis man for et par år siden satte en hundrings på at Nord-Norgebanen skulle være et hett tema i kommune- og fylkestingsvalget i 2019, kunne man bare fortrengt all flyskam og dratt med første fly til Bahamas og levd på rentene resten av sitt liv.

 

Den selv samme dag, 21.08.19, melder imidlertid DB-nett om over 2.000 innstilte tog på Østfoldbanen. 2.059 innstilte tog de siste to ukene landet over. Langsomt går det opp for oss at eksisterende jernbane i Norge også trenger til vedlikehold og fornyelse.


Over 2.000 innstilte tog på 15 dager – Østfoldbanen sliter fortsatt med signalfeil

Signalfeil på Østfoldbanen gir store forsinkelser, og Bane Nor vet ikke når feilen kan bli rettet. De to siste ukene har 2.069 tog vært innstilt landet over.

 

I selv samme Nordlys har tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen et innlegg der han formaner oss til ikke å glemme veiene i alt «styret» om jernbane. Veiene som skal bringe varene fram til jernbanen må være i stand til å tåle den trafikk som trengs uten å bryte sammen.

Han påpeker også at Nordlandsbanen som eksisterer fram til Fauske, er så gammeldags at man fortsatt bruker signalflagg! Atter får vi godtgjort at eksisterende Nordlandsbanen også trenger til fornyelse og vedlikehold. Den ligger ikke der, «skinnende blank», – og bare venter på forlengelse.


Debatt:

«Fylkesveiene i nord er i dårlig forfatning og må utbedres. Det som derimot skurrer er når Senterpartiet protesterer»

Jeg blir dessverre ikke overrasket over forfallet på fylkesveiene – det samme skjedde jo med riksveiene de åtte årene SP styrte samferdselsdepartementet, skriver tidligere samferdselsminister Ketil Sovik-Olsen (Frp).

 

Hvordan havnet vi i dette uføret? Siden Oljefondet ble opprettet har diverse regjeringer tatt ut en viss prosent av renteinntektene for bruk innenlands, – og vi snakker ikke om småpenger! Hvor ble det av disse pengene? Kan vi peke på noe fysisk de ble brukt til, – eller gikk det meste til å øke lønningene innenlands?

Hva kan vi skilte med her i Norge, – på grunn av oljepengene, – som ingen av våre skandinaviske naboer uten oljeinntekter har? Av alt som den siste måneden er skrevet og sagt om forlengelse av jernbanen i nord, så har jeg festet meg ved følgende sitat:

Nordlys 30.07.19, innlegg av Gustav Karlsen: «Lite eller intet kommer til å skje, så lenge det er tverrpolitisk enighet på Stortinget at Oljefondet skal fungere som aksjespekulant, – og ikke investere i nødvendig infrastruktur innenlands».

Det er vel og bra at SV og Frp står «last og brast» på kaia i Tromsø. Enigheten må forlenges til Stortinget i Oslo!