Som den litt lunkne jernbaneentusiast jeg nå er, så tåler jeg en viss prosent «kaldt vann i blodet». Nordlys av 21.08.19 opplyser gledestrålende at SVs T.K. Fylkesnes og Frps P-W Amundsen nå står «skulder ved skulder» for jernbane i nord. Spaden i jorda, – helst i går!

Det er nesten så jeg får assosiasjoner til min store navnebror og hans åpenbaringer, nedtegnet i det nye testamentet: «Under den nye himmel og den nye jord skal lammet og løven gresse sammen på marken».

Den selv samme dag, 21.08.19, melder imidlertid DB-nett om over 2.000 innstilte tog på Østfoldbanen. 2.059 innstilte tog de siste to ukene landet over. Langsomt går det opp for oss at eksisterende jernbane i Norge også trenger til vedlikehold og fornyelse.

I selv samme Nordlys har tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen et innlegg der han formaner oss til ikke å glemme veiene i alt «styret» om jernbane. Veiene som skal bringe varene fram til jernbanen må være i stand til å tåle den trafikk som trengs uten å bryte sammen.

Han påpeker også at Nordlandsbanen som eksisterer fram til Fauske, er så gammeldags at man fortsatt bruker signalflagg! Atter får vi godtgjort at eksisterende Nordlandsbanen også trenger til fornyelse og vedlikehold. Den ligger ikke der, «skinnende blank», – og bare venter på forlengelse.

Hvordan havnet vi i dette uføret? Siden Oljefondet ble opprettet har diverse regjeringer tatt ut en viss prosent av renteinntektene for bruk innenlands, – og vi snakker ikke om småpenger! Hvor ble det av disse pengene? Kan vi peke på noe fysisk de ble brukt til, – eller gikk det meste til å øke lønningene innenlands?

Hva kan vi skilte med her i Norge, – på grunn av oljepengene, – som ingen av våre skandinaviske naboer uten oljeinntekter har? Av alt som den siste måneden er skrevet og sagt om forlengelse av jernbanen i nord, så har jeg festet meg ved følgende sitat:

Nordlys 30.07.19, innlegg av Gustav Karlsen: «Lite eller intet kommer til å skje, så lenge det er tverrpolitisk enighet på Stortinget at Oljefondet skal fungere som aksjespekulant, – og ikke investere i nødvendig infrastruktur innenlands».

Det er vel og bra at SV og Frp står «last og brast» på kaia i Tromsø. Enigheten må forlenges til Stortinget i Oslo!