Kommentaren

75 øre?!? Var det virkelig verdt det?

Det virker som et slunkent utbytte, når utgangspunktet var at man ville bli kvitt bompengene fullstendig.
meninger

– Se, så fint slott jeg har tegnet.

– Jo da, sønn, det ble nydelig.

Selv om krusedullen har en nesten ubestemmelig form, gjør vi vårt ypperste for å rose kreasjonen. Litt på samme måte har regjeringen det med bompengeforliket.

Etter krisemøter i over en uke, kunne alle puste lettet ut over at det ikke ble regjeringsbrudd – og juble over at man forhandlet fram 75 øre mindre i bompenger for trønderne.

I Oslo blir det rett nok én hel krone, og i Bergen, hvor bompengemotstanden har vært kraftigst, hele 2,50 kr i redusert pris. Det virker likevel som et slunkent utbytte, når utgangspunktet var at man ville bli kvitt bompengene fullstendig. Tanken var åpenbart å markere at Frp er så mot bompenger at de er villig til å bryte regjeringssamarbeidet over saken. Velgerlekkasjen over til anti-bompengepartiene måtte stoppes, og muligens kan forliket ha plugget hullet.

Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) var ifølge målinger BT gjorde i mai og juni Bergens største parti, med henholdsvis 25,4 og 25,2 prosent. På målingen Kantar TNS gjorde for TV2 denne uka, var partiet imidlertid nede i 17,4 prosent. Men før du konkluderer med at det skyldes bompengeforliket, skal du vite at FNB allerede 31. juli hadde gått 5,2 prosentpoeng tilbake siden toppnoteringen i juni (ifølge Sentio Research). Altså før bompengeforliket. Og partiet som går mest fram i byen er ironisk nok bomtilhengerne i MDG.

For Tromsøs del er en E8-bygging gjennom vestre trasé det vi fikk ut av forhandlingene – og den skal ikke finansieres med bompenger. Om ikke regjeringskrisen avstedkom så mye for andre byer, kickstartet den i det minste et E8-prosjekt som hadde stått og stampet altfor lenge.

At Fremskrittspartiet for ikke lenge siden nærmest hadde som ultimatum at det skulle være østre trasé, får heller være. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Med en gang støvet har lagt seg etter diskusjonene, begynner tolkningen av hva partiene har oppnådd. «Frp er blitt lurt trill rundt,» sier fylkesordføreren i Trøndelag, Tore O. Sandvik (Ap), til VG. Han peker på et regnestykke som viser at Trondheim vil få 544 millioner kroner ekstra over 10 år, når andelen staten betaler økes fra 50 til 66 prosent. Halvparten av denne summen blir øremerket reduserte bompenger. Det er skarve 27 millioner kroner årlig.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener derimot at partiet har innkassert en seier: «Vi skulle gjerne kommet lenger. Men totalt reduserer vi bompengegjelden med 18 milliarder kroner de neste 10 årene.»

I forhold til en gjennomsnittlig bompengebruker er det fire prosent av det bilistene innbetaler i dag – mellom 75 og 150 øre, ifølge Sandvik. Jeg må medgi at hvis dette var summen Frp holdt på å velte regjeringen for å få ut, virker avtalen som en fleip.

Et annet problem, ifølge samferdsels- og miljøtalsperson i Oslo Ap, Andreas Halse, er at bompengeforliket er underbudsjettert, og at de egentlige utgiftene vil skape hodebry senere. Men det spiller åpenbart liten rolle nå, så lenge man har ammunisjon i valgkampen.

I tillegg er det lagt inn et vesentlig forbehold om nullvekstmål. Dersom trafikken inn til byene (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger) øker med lavere bomsatser, får de ikke tilgang til de ekstra pengene, anslagsvis åtte milliarder kroner de neste 10 årene. Det aner meg at dette fort kan vise seg å bli et skjær på lang sikt.

Selv om kritikerne av forliket har noen poenger, skal man ikke ta fra Frp at de sikret seg gode argumenter for å beholde dem som var på vei over til Nei Til Bompenger. For kommunene landet over, kan det være greit om en-sak-partiene ikke får for stor dominans. Det er enklere å få til kompromisser med mer helhetstenkende partier.

Lokalt påtrykk har garantert spilt inn for at E8-bygging skulle bli en del av forliket. Bjørn Gunnar Jørgensen og Kristoffer Kanestrøm i Frp kan nok ta æren for dette.

Det er selvsagt ironisk at Frp torpederte E8-planene forrige gang de skulle vedtas, ettersom de var uenige i nettopp den traseen som nå er valgt.

Kunne de bare lagd litt regjeringskrise slik at vi fikk Nordnorge-banen også, er vi storfornøyde.