Debatt:

Hvordan kan Tromsø Senterparti samarbeide med Miljøparti De Grønne?

POLITIKK: For Senterpartiet har distriktspolitikken vært en viktig sak.

Artikkelforfatteren er kritisk til at Senterpartiet – her ved forhandlingsleder Wenche Skallerud og ordførerkandidat Marlene Bråthen – samarbeider med MDG.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

meninger

Hvordan kan Tromsø Senterparti samarbeide med Miljøparti De Grønne (MDG) som under et folkemøte i Tromsø 19. august sa at man skulle bare få lov til å fly to ganger i løpet av året?

Dersom man jobber i Vadsø og har sin familie i Harstad, og man skal reise å besøke sin familie i Harstad, og i tillegg skal bruke offentlig transport, går det flere dager, mens med fly går det noen timer.

Med slike forslag som MDG kommer med, viser det at MDG ikke vil satse på Distrikts-Norge. Hvordan kan Tromsø Senterpartiet samarbeid med MDG som har slike holdninger til distriktet?


Har målsetning om nullvekst i utslipp og biltrafikk:

Disse tøffe klimatiltakene vurderes av de rødgrønne

Det nye rødgrønne flertallet i kommunen varsler tøffe miljøtiltak for å nå kommunens og Norges klimamål.


For noen år siden hadde «Dagsrevyen» et innslag om de høye bensinpriser, og da sa Mona Nicolaisen fra MDG at det ikke gjorde noe at bensinprisen var fem kroner mer en daværende literpris.

I den forbindelse gikk daværende NHO-sjef for Nord-Norge ut og sa at dette ville ramme bedrifter i Distrikts-Norge ved en økning av bensinpriser.

De som bor i Distrikts-Norge ville få dyrere varer på grunn av at transportfirma måtte få dekket sine kostnader ved en økning av bensinpriser.

I tillegg har de som bor i Distrikts-Troms dårlig utbygd kollektivtransport, og er nødt til å bruke bil for å komme seg til butikken eller andre gjøremål, og de som bor i Distrikts-Tromsø ønsker MDG å straffe.

Hvordan kan Tromsø Senterparti samarbeide med MDG som har en slik holdning til de som bor i Distrikts-Norge.