Blant partiene som vil forhandle om byvekstavtale har både Ap og Høyre sagt før valget at de ønsker veiprising, blant annet fordi utgiftene blir lavere og fordeling av betalingen mer rettferdig.

Til sammen har H, Ap, Frp og NTB flertall i kommunestyret. Hvis de holder ord, så er vi sikret mot bomstasjoner i denne perioden.

Formannskapet har søkt om forlengelse av drivstoffavgiften for minst 3 år. I mellomtiden har regjeringen endret alle regler for byvekstavtaler i bompengeforliket.

Så kommer spørsmålet om midlertidig forhold til drivstoffavgiften. Det bør snarest avklares om Håkøyforbindelsen er en mulighet nå med bompenger.

Hvis flertallet satser på Håkøya, så er det ikke sikkert at vi skal ha høyere drivstoffavgift. Husk at Selnesbrua er så sent prioritert at den blir uten betydning, og Håkøya kan komme inn som en prioritert del av Ytre riksvei.

Allerede nå har Høyre og Ap foreslått dobling av drivstoffavgiften. Er dette de «nye» avgiftskameratene som vi alle bør frykte?

Det ligger an til at neste kommunevalg blir et nytt bompengevalg, hvor NTB og Frp kan vokse til uante høyder, ved å beskytte innbyggere og næringsliv mot bilavgifts-fanatikerne. Stortingsvalget kan også bli interessant.

Det er bare 6 år til 2025. Det er allerede bestemt at nye diesel- og bensinbiler ikke selges i Norge fra 2025. Det vil si at utslippene er praktisk talt borte fra cirka 2030 eller før. Da blir det litt meningsløst med en avgiftskrig og bominvesteringer, når utslippene likevel forsvinner.

Kampen mot avgiftspartiene, til nytte for næringsliv og befolkning, blir den viktigste å vinne i Tromsø. Ellers må våre arbeidsplasser og bedrifter jobbe med handikap i alle konkurranser mot dem som holder til i andre kommuner.

La heller avgiftspartiene pines med nåværende bilavgifter, de er høye nok. La dem bevise at de ikke kan styre hvis de må vise kostnadsdisiplin.