Debatt:

Bomring i Tromsø har ikke flertall

Det er flere som har tatt til orde for at bompengekampen er tapt og at bomstasjoner vil nå bli innført snarest mulig. Det er ikke tilfelle, skriver Terje Walnum.

Illustrasjonsbilde av Kristoffer Kanestrøm (Frp), Ahmed Aadan Warsame (Kystpartiet) og Frps ordførerkandidat i Tromsø; Bjørn-Gunnar Jørgensen som gikk under parolen "Nei til bompenger i Tromsø" i årets 1. mai-tog.  Foto: Trine Thanche

meninger

Blant partiene som vil forhandle om byvekstavtale har både Ap og Høyre sagt før valget at de ønsker veiprising, blant annet fordi utgiftene blir lavere og fordeling av betalingen mer rettferdig.

Til sammen har H, Ap, Frp og NTB flertall i kommunestyret. Hvis de holder ord, så er vi sikret mot bomstasjoner i denne perioden.


Ap, SV, Sp og MDG er enige om politisk plattform: Wilhelmsen (Ap) blir ordfører

De fire partiene har forhandlet i nesten to uker og nå er resultatet klart. Gunnar Wilhelmsen (Ap) blir ordfører og Marlene Berntsen Bråthen (Sp) blir varaordfører.


Formannskapet har søkt om forlengelse av drivstoffavgiften for minst 3 år. I mellomtiden har regjeringen endret alle regler for byvekstavtaler i bompengeforliket.


Kvaløyaforbindelsen: Høyre vil rive opp bruvedtaket

Høyres gruppeleder Erlend Svardal Bøe vil ha resten av kommunestyret med på å prioritere Kvaløyaforbindelsen via Håkøya, før andre kollektiv- og veitiltakt når Tromsø får en byvekstavtale.


Så kommer spørsmålet om midlertidig forhold til drivstoffavgiften. Det bør snarest avklares om Håkøyforbindelsen er en mulighet nå med bompenger.

Hvis flertallet satser på Håkøya, så er det ikke sikkert at vi skal ha høyere drivstoffavgift. Husk at Selnesbrua er så sent prioritert at den blir uten betydning, og Håkøya kan komme inn som en prioritert del av Ytre riksvei.


Flertall for bompenger blant velgerne i Tromsø

Over halvparten av tromsøværinger under 30 år stiller seg positive til innføring av bompenger. Lavest er støtten blant dem over 60.


Allerede nå har Høyre og Ap foreslått dobling av drivstoffavgiften. Er dette de «nye» avgiftskameratene som vi alle bør frykte?

Det ligger an til at neste kommunevalg blir et nytt bompengevalg, hvor NTB og Frp kan vokse til uante høyder, ved å beskytte innbyggere og næringsliv mot bilavgifts-fanatikerne. Stortingsvalget kan også bli interessant.

Det er bare 6 år til 2025. Det er allerede bestemt at nye diesel- og bensinbiler ikke selges i Norge fra 2025. Det vil si at utslippene er praktisk talt borte fra cirka 2030 eller før. Da blir det litt meningsløst med en avgiftskrig og bominvesteringer, når utslippene likevel forsvinner.


Røymo om Høyres bypakkeutspill: – Erna har sviktet Tromsø i årevis, og nå gjør Hans Petter det samme

Flere partiledere kritiserer Tromsø Høyre for utspill om å ta prosjekter ut av bypakken allerede før forhandlingene med staten er i gang. Ordfører Kristin Røymo (Ap) frykter at staten vil tolke signalet fra Høyre som at Tromsø er fornøyd med lite.


Kampen mot avgiftspartiene, til nytte for næringsliv og befolkning, blir den viktigste å vinne i Tromsø. Ellers må våre arbeidsplasser og bedrifter jobbe med handikap i alle konkurranser mot dem som holder til i andre kommuner.


Bompakken blir dyrere: Må skrote tiltak for nesten to milliarder

Det blir stadig mindre for pengene, enn det som ble beregnet da byvekstavtalen ble vedtatt i 2017.


La heller avgiftspartiene pines med nåværende bilavgifter, de er høye nok. La dem bevise at de ikke kan styre hvis de må vise kostnadsdisiplin.