Hysteriet rundt shoppebonanzaen «Black Friday» kan drive selv den beste til vanvidd – eller innkjøp av en litt for liten dunjakke.

Har det rett og slett blitt for mye av det? Svaret fra meg blir et rungende nei. Black Friday er og blir et lyspunkt i mørketida. Den fungerer som et slags femte lys på adventsstaken – noe man ser med håp frem mot hvert år. Det er bare å finne frem kredittkortet. En gang skal vi alle dø.

Folk stimler sammen, og de som har ligget i sovepose over natta, trykker nesen mot svingdøra som snart skal åpne. Det er nå man har muligheten.

Et helt telemark-sett, med ski, sko, bindinger og staver, er nemlig tilgjengelig for 2.000 kroner, hundre kroner billigere enn den telemarkpakken du kjøpte i fjor, som fortsatt ligger uåpnet på kvisten. Er jo kjekt å ha i reserve til en fremtidig regnværsdag.

Det er halv pris på riskoker. Pannekakejern går for slikk og ingen ting. Tenk deg så deilig – å slippe å snu pannekakene.

De skal ha for at de evner å fange interessen min, butikkeierne. Opp gjennom årene har de innført stadig nye dager for å minne meg på om at jeg har handlet for lite.

Først kom morsdagen, og da det ble for stusslig, dukket farsdagen opp. Men vi trengte noen amerikanske importer for å få fart på høsten. I tillegg til Black Friday, kommer Halloween, som en påminnelse om å kjøpe godteri og skrekkeffekter.

I februar har man også fått «Valentines Day», slik at parforholdet blir ivaretatt. Det holder liksom ikke med et kjærlig klaps på baken lenger. Forventningene i dag er at man minimum varter opp med blomster og konfekt – gjerne et måltid på en bedre restaurant. En diamantring er heller ikke å forakte.

For ikke å glemme de mange som ikke er i forhold, har man i Asia startet «Singles Day». Denne ble raskt årets beste shoppedag i Østen. Kanskje ikke så rart – det er ingen man unner så mye godt, som en selv.

Man har også fått etablert «Cyber Monday», for alle dem som gikk glipp av tilbudene på Black Friday. I tillegg har man mange steder begynt med «Black Week», for liksom å vise at man mener alvor. Også må man for Guds skyld ikke glemme å kjøpe noe til navnedagen. En anledning for alt, som man sier.

Lokalt har man også vært oppfinnsomme. Trondheim har siden 80-tallet hatt «Toilldag», som er akkurat det samme som Black Friday, bare at kassadama avslutter alle setninger med «sjø». Fauske har en lignende dag som kalles «Fjottprisa».

Problemet er bare at det fortsatt er altfor få slike jubeldager. Det synes jeg noen burde ta tak i snarest. Og ettersom du sikkert lurte på hva jeg hintet etter, har du her noen forslag:

• Selv om du allerede hamstrer gaver til dine nærmeste i forbindelse med navnedagen deres, tror jeg konseptet er modent for utviding. Foreslår derfor at man innfører «mellomnavnedager». En annen spennende variant kan være «guttenavn på K-dagen», en dag Ktig ser veldig frem til.

• Ettersom farsdag og morsdag er slike hylende suksesser, burde de se til andre vellykkede navneetableringer for inspirasjon. Særlig påsken og julen har vist vei. På samme måte burde man innføre «lille farsdag», «første farsdags dag» og «andre farsdagsdag».

• Sommeren er en periode som er sørgelig forbigått på shoppefronten. Det har sammenheng med at mange er på ferie, og da gjerne i Syden. Slikt burde ikke stoppe oss. Vi bare innfører «Syden og snydens-dagen» - en slags «Oktoberfest» hvor lederhosen er byttet ut med speedo. Et annet mulig navn er «Black & Drekker».

• Det må også være ergerlig for de mange som tilfeldigvis er opptatt med annet både «Black Friday» og «Cyber Monday». For å hjelpe disse, burde «Lysegrå Lørdag» etableres som et tilbud.

Det fins alltid en anledning å shoppe til - der gjelder bare å være kreativ. Handle må vi jo uansett.

I en periode hvor norsk økonomi går så det griner, blir det grining på en helt annen måte når regninga kommer. Parallelt med supertilbudene, setter vi en «all time high» når det gjelder gjeld, og særlig kredittkortgjeld, blant folk.

Men la for all del ikke dette stoppe dere – ha en god Black Friday.