Tromsø er en innflytterkommune. En stor andel av innbyggerne har sine røtter og hjemstavn i distriktene. Det er bilen som skaper forbindelsen mellom byen og hjemstedet.
De unge idealistene i kommunestyret mener at vi fint kan kjøre piggfritt i 75 prosent av tiden. Dessverre må vi vanlige dødelige også kjøre i den resterende 25 prosent av tiden. Selv om det går bra i 99 prosent av kjøreturene, så er det de siste fraksjonene som fører til lemlestelse og død.
Piggdekkgebyret fikk ikke flertall i formannskapet – saken avgjøres neste uke
Dessverre er det slik at selv om bygatene er saltet til døde, er det som oftest naturlig vei i resten av kommunen og fylket.
Eksempelvis kjørte en person med sin familie hver helg en vinter til Svolvær i forbindelse med sykdom i familien. Vedkommende mener at uten piggdekk ville familien garantert ha vært med i ulykkesstatistikken den angjeldende vinteren.
Disse ni grepene skal sørge for renere luft i Tromsø
Heldigvis var det den vinteren mulig å bruke familiens begrensede ressurser til å kjøpe gode piggdekk i stedet for piggdekkoblater.
Erfaringsmessig vil det som regel være varierende føre på en vintertur fra Tromsø til eksempelvis nordre-Nordland, vekslende mellom snøføre, blankis, og ned mot -30C på innlandet. Selvfølgelig kan man kjøre piggfritt på tørrsnø, men når man passerer Bjerkvik er det mer vanlig med sørpe og regn.
Kritisk til piggdekkgebyr: – Vi har blitt en avgiftskåt by
Det er krevende nok å holde seg på veien når regnet speiler seg i isen. Når man så møter en tunglastet trailer på tverra er det godt å kunne stoppe på 50 meter med piggdekk fremfor 100 meter med piggfrie dekk. Med piggdekk har man i tillegg kanskje mulighet til å vri seg forbi uten skader.
I Tromsø kjører 83 prosent av bilene med piggdekk, men innføres gebyr så vil tallene trolig ned
Vet disse unge idealistene i kommunestyret hvilket ansvar de tar på seg ved å forsøke å dreie transportinfrastrukturen over i hasardiøs retning? Hvor mange invalider og drepte skal til for å forsvare disse 39 mill. sølvpenger som skal inndrives til en slunken kommunekasse?
Det heter så fint i avisen at «ulykken skjedde fordi han kom over i feil kjørebane». Vi bilister forlanger at avisene presiserer, i de tilfellene det er relevant, at ulykken skjedde fordi noen villfarne politikere hadde forledet bilisten til å kjøre med uegnede dekk!
Drivstoffavgiftens store tapere
Det mest ironiske i saken er at disse politikerne gjemmer seg bak «miljøkrav» relatert til svevestøv.
De kan umulig ha lest rapporten fra den kommunale undersøkelsen av luftkvaliteten i Tromsø som ble gjort ved hjelp av støvsamlere på bybussene. Konklusjonen sto i byavisene i sommer, og viste at byluften var fin, med unntak av området ved betongfabrikken, veiutbyggingen på Gimle, Madsens gruslager nedenfor Langnesbakken, og utbyggingsområdene ved Bjerkaker og ved Fagereng.
Slik skal piggdekkgebyret kreves inn
Svevestøv finnes der det jobbes med, og søles med sand. Å skylde på bildekk virker derfor å være en total skivebom. At luften i Tromsdalen skal være forurenset må bero på synsing, da kommunen ikke har noen målestasjon der.
Det ble annonsert fra disse «politikerne» at målestasjonen som står i støvgufset ved betongfabrikken skulle flyttes til Charlottenlund for å få et mer representativt bilde av luftforurensningen i byen. Hvorfor er ikke dette gjennomført?
Tromsø har ikke landets dårligste luftkvalitet. Men vi har kanskje landets slueste politikere?