Kommunestyret skal snart introdusere en ny avgift for tromsøværingene, piggdekkavgift. Innføringen er nitidig planlagt over lang tid, med stadige innspill i avisene fra rødgrønne aktivister fra flere partier. Dessverre er de fleste argumentene for denne avgiften falske.

La oss høre hva fagfolk sier om saken:

«Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned», sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen

«Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler», sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk Institutt

Se dessuten innlegg fra M. Hansen i iTromsø 9/12, der han legger fram de offisielle måletallene for luftkvalitetsmålingene fra Tromsø (Luftkvalitet.info). De reelle måleresultatene viser en helt annen virkelighet enn det aktivistene i Tromsø kommune legger fram. Det kan se ut som om kommunestyret bevisst er ført bak lyset i denne saken!

Hva gjelder veistøv, så kostet kommunen opp 8.000 tonn brukt strøsand våren 2016. Arbeidet tok noen uker. Hvor er det blitt av kostebudsjettet for kommende vår?

Det mest nærliggende er å belaste forurenser med kostnadene for kosting av bygatene, i dette tilfellet bybussene. Det holder med en symbolsk sum av kroner 4,50 i påslag på hver bussbillett, så er saken løst! Pengene overføres fra Tide hver måned – null administrasjonskostnader.

La tromsøværingene selv få bestemme hvordan de vil sko bilen sin for å føle seg trygge på glattisen.