Allerede under valgkampen i 2011 skjønte man hvor det bar hen, da særlig SV snakket om at det var satset altfor mye på veibygging. Spesifikt ble bygging av firefeltsveier i Bodø og Ålesund nevnt. Dette lovde dårlig for veiutbyggingen i Nord-Norges hovedstad, hvor det hadde vært stillstand i mange år (og fortsatt er det).

Men selv om politikerne her i byen var svært lite forutseende i 2010, kunne vi hentet oss inn igjen gjennom en byvekstavtale, hvor det i tillegg til nødvendig satsning på kollektivtrafikk og fasiliteter for gående og syklende, også ville ligge inne viktige veiprosjekter. Først av alt burde man fått på plass en byvekstavtale - så kunne man gjort prioriteringer innen de prosjektene Tenk Tromsø senere la frem.

Lars Echroll. Foto: Ronald Johansen

Nå blir Tromsø, som Venstres Morten Skandfer helt riktig har påpekt, gjort til gissel i det såkalte bompengeforliket i Regjeringen. Det, pluss interne stridigheter i Fremskrittspartiet (hvis navn jeg stadig oftere oppfatter som direkte ironisk), gjør at Tromsø ofres i dette kyniske spillet. I en så knøttliten by som Tromsø, langt oppe i gokk, kan det nå ikke være store behov for investeringer på veisektoren, vet vi omkvedet er.

Mange av Tromsøs politikere (og de kommer neimen ikke bare fra Frp!) er svært flinke til å snakke ned egen by. Det må sies å være dumt i potens når man argumenterer med at vi ikke har noen behov i Tromsø, at «veian e go' nok», «det e'kje køe i Tromsø» osv. osv.

Sånne utsagn kan man være trygg på at de bevilgende myndigheter noterer seg bak øret når de skal gjøre prioriteringer innen stramme samferdselsbudsjetter - og hvor byer hvor man har større næringsvett enn oss albuer seg frem.

Dårlig infrastruktur er et elendig utgangspunkt i en tid hvor konkurransen mellom byene (også innad i Nord-Norge) blir skarpere og skarpere. Samtidig må det være klart at de småpengene Tromsø får til samferdselssektoren (foruten nærmest symbolske «belønningsmidler» til kollektivtrafikken) ikke vil rekke til mer enn noen få meter med gang- og sykkelstier, noen innsnevringer her og et par fartshumper der.

Jeg vet ikke om noen annen by i Norge hvor det fins politikere som med viten og vilje, og med hele sin sjel, motarbeider sin egen by så intenst som de kan.

De mest fanatiske MDG-erne ser nok innerst inne på bompengemotstanderne i Tromsø som sine nyttige idioter. Fordi de er en garanti for at det i Tromsø ikke vil bli bygget en meter med vei.