Debatt:

Fly og ferje binder Norge sammen

Vi er helt avhengige av ferja og småflyet skal vi klare å binde dette langstrakte landet sammen, skriver Vedum i sitt innlegg.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statminister Erna Solberg. her avbildet under debatt på Stortinget tidligere i år.  Foto: Berit Roald/ NTB scanpix

meninger

Med Erna Solberg som statsminister og Siv Jensen som finansminister har ferjeprisene økt kraftig – mens Widerøe nå må sette tusenvis av flyavganger på bakken på grunnen av økte avgifter. Taperen er folk som er avhengig av ferja eller småflyet for å komme seg til skole, jobb eller legen.


Debatt:

«Tiden er inne for å se på hvordan vi utformer offentlige innkjøp på kortbanenettet»

Høyre anklager Widerøe for å bedrive dobbeltspill.


Norge er et land der arbeidsplasser, tjenester og ressurser er spredd over hele landet. Fra innerst i dalen, til det ytterst i havgapet. Men der fjord og fjell skiller oss, binder ferjene og kortbanenettet Norge sammen.

Dette har vært en suksesshistorie for landet vårt. Det har gjort at folk skaper store verdier ved kysten, og gode lokalsamfunn. Det har gjort at det går an å satse også på de mindre stedene i Nord-Norge, fordi det går et småfly som frakter pendleren på jobb eller kunder til den lokale bedriften.


Debatt:

Forventningene er høye. Ikke til bortforklaringer. Men til handling

Når Widerøe driver et høyt politisk spill, med store deler av befolkningen og næringslivet i nord som brikker i et politisk spill, kreves det handling, skriver næringsforeningene i Narvik og Harstad.


Derfor er det helt uakseptabelt at ferjebilletten har blitt så dyr at folk ikke har råd til å kjøpe den. Og like uakseptabelt er det at folk mister det eneste kollektivtilbudet de har når småflyene må settes på bakken.

Med Frp som støttehjul fører regjeringen en avgifts- og sentraliseringspolitikk som rammer de som ikke har all verdens tilbud fra før. Denne gangen går det utover de som må kjøre småfly. Det mener jeg er grunnleggende feil.


Widerøe kutter flyavganger fra Tromsø

Widerøe reduserer tilbudet på kortbanenettet med 4.000 avganger i året, og begrunner kuttene med økte avgifter, svekkelse av kronen, og markedsutviklingen i Norge.


I dagene som har gått etter at Widerøe varslet at de må kutte 4000 avganger, har derimot Høyre og Frp vært mest opptatt av å stemple meg som populist. Det blir hverken rimeligere ferjebilletter eller bedre flytilbud av det.

I stedet utfordrer jeg Høyre og Frp til å få ned ferjeprisene, gi fly under 20 tonn fritak for flypassasjeravgiften og senke momsen på kollektivtrafikk.


Hareide bekymret for konsekvensene av Widerøe-kutt

Flyselskapet Widerøe kutter 4.000 flygninger i kortbanenettet. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier han er bekymret for konsekvensene.


Det burde være selvsagt at folk i hele Norge skal ha tilgang til et godt og rimelig kollektivtilbud, enten det er til lands, vanns eller i lufta.