Nordlysturismen, som for alvor tok av for ti år siden, har vist en uventet stor vekst etter at BBCs Joanna Lumley laget «Chasing the Northern Lights». Det var gratis markedsføring av hele landsdelen.

Turistene valgte først og fremst Tromsø fordi det er enkelt å komme seg hit. Byen er eksotisk og samtidig sivilisert, vi har en internasjonal flyplass, en ganske stor overnattingskapasitet og byen er omgitt av storslått og lett tilgjengelig natur.

Og så er destinasjonen et svært godt utgangspunkt for å jakte nordlys. Visit Tromsøs vinterkatalog er fullspekket med aktiviteter, og har en profil som ikke etterlater tvil om at dette er Nordlyshovedstaden. I siste utgave er det hele 25 tilbydere som i hovedsak konsentreres på nordlyset, samt en rekke andre tilbydere med natur- og kulturbaserte aktiviteter.

Men nordlysturismen har også noen andre sider. Vi som bor her vet at det er et fenomen som dukker opp fra tid til annen. Det kan gå lenge mellom hver gang fenomenet kan skues, slik det har vært denne vinteren.

En nordlysturist blir i gjennomsnitt 2,2 døgn i Tromsø, og legger igjen 5.300 kroner i løpet av oppholdet. Akkumulert, med ringvirkninger, utgjorde dette over 0,7 milliarder kroner i 2018/2019. De fleste turistene kommer fra de største europeiske landene samt Asia. På grunn av det korte oppholdet, er miljøavtrykket per overnattingsdøgn relativt høyt samtidig som omsetningen per gjesteopphold ikke er spesielt imponerende.

Mange gjester må nødvendigvis også ha blitt skuffet ut fra de forventningene som har vært skapt gjennom intensivt nordlysfokus i markedsføringen av Tromsø. Man skal ha litt flaks for å se nordlyset i løpet av vel to døgn.

Tromsø er så uendelig mer enn nordlyset. Vi har syv måneder med vinter. Snø, kulde og mørketid er noe veldig mange turister aldri har opplevd. Bare det å se snøen lave ned i Storgata er en helt ny opplevelse for mange. Det samme gjelder muligheten for å dra ut i naturen å oppleve fullstendig stillhet og ikke et menneske å se. Byen har også et rikt kulturliv og en rekke sentrumsnære attraksjoner som er med å løfte byen langt opp på ulike «bucket lists». Så får heller nordlyset være en ren bonus.

Arctic Center vil med noen få skiheiser tilby 800 høydemetre med store muligheter for kjøring i preparerte løyper, men også frikjøring i urørte områder. Det er et fantastisk fjell som kan gjøres tilgjengelig med to sammenhengende stolheiser med stor kapasitet. Det er faktisk bare Narvikfjellet vi kan sammenligne oss med, og det er ingen dårlig målestokk.

For byens befolkning vil dette bety helt andre muligheter for skikjøring enn det som er tilfelle i dag. Nedre del av anlegget, med slakke bakker, vil tilpasses barnefamilier. Ungdommen får sin egen skipark, og fra toppen av fjellet kan man velge om man vil kjøre slakt og langt, eller kort og bratt.

For de som ønsker hyttedrømmen oppfylt, vil dette være en kortreist mulighet med langrennsspor lett tilgjengelig. Om man ønsker det, kan hytta finansieres helt eller delvis gjennom utleie.

For landsdelenes befolkning vil dette være et svært konkurransedyktig alternativ til Levi, der mange nordmenn tilbringer vinter- og påskeferier i mangel på bedre alternativer.

Reiselivsresorten skal være noe langt mer enn «et alpinanlegg i Håkøybotn». Hundekjøring i samarbeid med Tromsø Villmarkssenter, samiske opplevelser, sykling, fotturer, langrenn, toppturer, båtturer, badeland, selbassenget i Polaria, Tromsø Museum og andre attraksjoner i byen vår, er noe av det som kan bidra til at turistene blir her mye lengre og forbruker langt mer enn det en tradisjonell nordlysturist i dag forbruker i Tromsø.

Når de først har reist så langt, bør vi la dem få lov til å benytte byen og regionen i langt større grad enn de som er tilfelle i dag. Kvaløya, Balsfjord, Senja, Lyngen – vårt arktiske paradis ligger for deres føtter.

Arctic Center vil bygge opp en betydelig overnattingskapasitet for turister, i tillegg til Tromsø-hotellenes 4.600 senger. Vi vil være det foretrukne overnattingstilbudet utenfor bykjernen. Med dette som base skal vi tilby et rikt utvalg av opplevelser og aktiviteter i Tromsøregionen – hele året. Det er dette reiselivsanleggene lenger sør har stor suksess med. For ikke å snakke om Levi, der utenlandske gjestene blir i nærmere en uke, og er langt mer lønnsom enn en nordlysturist på fransk visitt.

Samtidig er det viktig at flyplassen i Tromsø nå oppgraderes. Ikke nødvendigvis for å ta imot enda flere turister, men for å tilpasse flyplassens fasiliteter til den trafikken som allerede er der. For Arctic Center er det et svært vesentlig salgsargument at det finnes en internasjonal flyplass med høy standard kun 15 minutters kjøring fra anlegget. Det gjør oss like tilgjengelig som langt større anlegg i sør, og er mye viktigere enn vi tror. Potensielle investorer noterer seg dette øverst på blokka.

Skal vi virkelig få verdiskaping ut av turismen, må vi få turistene til å bli her lengre og ha et rikt utvalg av reiselivstilbud. Mye mer enn det vi har i dag. Dette betyr også at miljøavtrykket kan fordeles på flere døgn, noe som er av betydning når fotavtrykket skal måles.

Nå når reiselivet står bom stille for en periode, bør vi benytte anledningen til å tenke på hvor vi skal hente turister i fremtiden, hva vi skal tilby dem og hvordan vi ønsker at turistene skal opptre mens de er her. Tromsø er uansett på vei til å bli vintersportsbyen, med en vintersesong lengre enn de fleste.

I mellomtiden skal vi bygge Arctic Center.