Hva skal vi gjøre uten et godt flytilbud her vi bor?

Mens de som bor rundt storbyene setter seg på toget, trikken eller T-banen er det ikke det samme for oss. Avstandene her oppe gjør oss alle helt avhengige av fly. Det gjelder både bedrifter, innbyggere, pasienter og besøkende. Skal man komme seg rundt er man helt avhengig av fly. Fly er vår kollektivtransport.

Etter strenge koronatiltak opplever mange en utfordrende hverdag. Selv om vi er på vei til normalen, ser vi tydelige tegn på at alt ikke kommer til å bli som før. Kollektivtransporten i nord er truet.

Med et fallende flytilbud og stor offervilje i befolkningen, øker optimismen i klimabevegelsen. De håper at de midlertidige tiltakene skal bli permanente. Det vil få dramatiske konsekvenser for oss som ikke kan hoppe på en trikk til nærmeste kafé. Det er kanskje vanskelig for MDG å fatte, men for noen av oss betyr tilgangen på fly forskjellen på hvorvidt vi kommer oss til legen eller ikke.

Heldigvis har det vært et stort folkelig og politisk engasjement for å redde flyselskapene. Heldigvis ser de aller fleste at vi er nødt til å ha et godt flytilbud i Norge etter pandemien. Det er bra for norske arbeidsplasser, norsk verdiskapning og for alle dem som ikke bor i de store norske byene. Det er likevel en hake.

Medias søkelys har dreid seg om de store og internasjonale selskapene. Disse har vi faktisk et alternativ til i Nordland. Norwegian har eksempelvis blitt et selskap i den norske folkesjela. De aller fleste har gitt uttrykk for at vi må redde selskapet, til tross for at andre peker på at Norwegian selv har drevet svært risikofylt. Norwegian har kanskje bommet med noen satsinger, men de har likevel vært et godt eksempel på hva godt norsk entreprenørskap kan få til.

Jeg er både glad og stolt over å ha bidratt til at Norwegian har fått oppmerksomhet, og ser ut til å klare seg inntil videre med hjelp fra fellesskapet.

Nå er det på tide at den samme fellesdugnaden også blir gjeldende for Widerøe. Det er på tide at vi slår ring rundt Widerøe. Det er på tide at vi anerkjenner selskapets årelange historie. Vi må anerkjenne at det er Widerøe som sørger for at veien fra storbyen til distriktene blir overkommelig. Folk og næringsliv er avhengige av bussen med vinger. Samtidig er Widerøe et selskap som har et betydelig fotavtrykk i nord med hovedkontor i Bodø og nærmere 3000 ansatte over hele landet.

Små fly har færre seter å fordele kostnadene på, og når smittetiltak gjør at flyene bare kan fylle annethvert sete er det enkelt å regne ut at det er krevende for Widerøe. Det var både viktig og riktig at Stortinget sørget for en krisepakke for flyselskapene. Uten disse tiltakene ville det ikke vært noe Widerøe eller Norwegian. En av tiltakene var fjernet flypassasjeravgift, en avgift som aldri burde innføres igjen.

Resten av tiltakene handler om lån, det betyr at en stadig presset bransje må betale tilbake når situasjonen en gang normaliseres, og Widerøe er et relativt lite flyselskap. Det kan bety at de får vanskeligheter med å betale tilbake.

På samme måte som det var stort fokus og folkelig engasjement på å berge Norwegians er det viktig å huske at krisen for Widerøe fortsetter. Selskapet drifter i dag for lånte penger. Ingen kan overleve på rød bunnlinje, ei heller Widerøe. Derfor må Nord-Norge sikres gjennom at Widerøe tas hånd om gjennom at fellesskapet stiller opp for Nord-Norge og Widerøe.

Det er fint å komme seg til Gran Canaria, men nå er det på tide å slå ring om noe som er enda viktigere i mulighetenes landsdel, nemlig kollektivtilbudet i lufta. Hvis vi ikke stiller opp for Widerøe nå vil det kanskje resultere i at vi ikke har et flytilbud i Nord-Norge i fremtiden. Det vil bli dramatisk.