26. mai kunne blitt en historisk dag, med et klart signal om at Norge satser på våre distrikter. Dessverre gikk det ikke slik, og man fortsetter beslutningsvegring av verdiskapning ute i distriktene.

Industri- og næringspartiet (INP) vil i kommende stortingsperiode gjenoppta denne tråden. Det er utrolig rart at et storting som har brukt så mye penger på miljø og klimatiltak, ikke ser at ved å forlenge Nordlandsbanen så vil man tilby regioner alternativ til fly. Stortinget har de siste månedene brukt hundrevis av milliarder, på tiltak som skal prøve å redde arbeidstakere og bedrifter fra konkursens rand.

Det kommende året vil vi fortsatt ha store og uante fremtidige konsekvenser, i forbindelse med Covid-19-epidemien, og hovedfokuset nå burde være å starte rask behandling av byggeprosjekter. Alle økonomer er enige, jernbaneutbygging påvirker ikke inflasjon, derfor bør vi øke innsatsen på dette området. Nå er ikke riktig tid å drive med uthalingstaktikk og utredninger.

Norge trenger sårt nye arbeidsplasser, Stortinget har snakket hele høsten 2019 og fram til Covid-19 utbruddet om «grønt skifte». Her har de en mulighet til å legge handling bakom sine ord, og hva gjør man? Her skal det ikke utvikles, det skal eventuelt utredes, og i Norge så er vi godt kjent med offentlige utredninger. De tar 10 år med diskusjoner og en pengestrøm som ender opp i ingenting.

INP skal ha Nordlandsbanen på sin agenda før stortingsvalget 2021, vi skal jobbe for en hurtig saksbehandling. Dette for å skape flere jobber, stimulere lokaløkonomien og tilrettelegge for alternativer for dem som ønsker det.

Vi bruker noen milliarder hvert år nå på å sponse Tesla-kjøp og andre elbiler, disse blir ikke produsert i Norge, og de skaper få arbeidsplasser. Da er det bedre etter vårt syn å heller skru opp farten litt og bruke penger på større tiltak, som vil skaffe norske arbeidsplasser. For å sørge for at vi faktisk får norske arbeidsplasser, så bør og skal hele banen deles opp i segmenter som vil gjøre det mulig for små, mellomstore og større bedrifter å komme inn på banen. Vi skal ikke gape så høyt at vi blir pålagt av ESA å legge hele greiene ut på anbud i EU.

INP har tidligere klargjort sitt syn i forbindelse med Hålogaland-pakken, hvor man ikke får dele opp utbyggingen slik at våre norske entreprenører kan greie å komme med anbud. Det bør være fokus på å gi arbeid til norske bedrifter, spesielt nå etter vi har vært igjennom en så stor utgift vi har hatt med Covid-19.

Det er fremtiden vi skal bygge, og da trenger vi norske arbeidstakere som skatter til Norge. Vi trenger skatteinntekter fra våre bedrifter, disse vil og være med på å tilføre midler til velferdssamfunnet.

INP gleder seg til å stille til valg 13 september 2021 og bringe gode og viktige saker fram for Stortinget, vi skal ikke lete etter problemer, men fokusere på å finne gode løsninger.