Det føles som om det er tiår siden, men så sent som 26. april i år hadde iTromsø en lederkommentar som nærmest var en gravskrift over Mack. En av de største og viktigste nordnorske institusjonene sto på randen av utslettelse, etter at uforholdsmessig mange faktorer hadde gått mot dem de siste årene.

Antagelsene gikk i retning av at korona kom til å bli det som endelig dyttet dem utfor stupet. Så feil kunne man altså ta. Macks bønner har blitt hørt – som det velbrukte uttrykket fra overskriften antyder – for koronakrisen ser sågar ut til å hjelpe bryggeriet med å vinne markedsandeler.

Mack har akkurat vært gjennom en av sine tøffeste perioder siden selskapet ble stiftet i 1877. På toppen av de eksisterende problemene, ble bryggeriet i vår rammet av både koronakrisen og tyveri. På generalforsamlingen fredag i forrige uke la direktør Roger Karlsen fram et regnskap med rekordstort underskudd. Likevel var eierne fornøyde.

Grunnen er at det rekordstore underskuddet er snudd til rekordhøyt salg. Det var lyst øl i enden av tunellen, med andre ord.

Fjoråret viste seg dog å være enda mer bedrøvelig enn antatt, med et underskudd på 31,6 millioner kroner, noe som er det verste resultatet på over 20 år. Samtidig økte omsetningen med 12 millioner til 323 millioner kroner. Det er fire prosent økning, og det beste omsetningstallet på seks år.

Tre underskuddsår på rad, og en driftsmargin på minus åtte prosent har imidlertid påført ølgiganten store tap. Høye lånekostnader, store investeringer og priskrig var årsakene. Første halvår i fjor var det sistnevnte som gjaldt, hvor Mack var høyere priset, og derfor ble ofte valgt bort. Da de fikk justert prisene i andre halvår, gikk det langt bedre.

Allerede før koronautbruddet hadde Mack store problemer. Før jul ble 23 ansatte sagt opp, og i midten av mars ble 40 av 90 ansatte korona-permittert. Mack tapte på det tidspunktet et åttesifret beløp hver måned. Størst reduksjon var det på salg til utelivsbransjen, hvor Mack tapte over 10 millioner kroner i måneden. Selv statlige hjelpetiltak ville ikke kunne redde dette på sikt.

Sommeren er høysesong for Mack, faktisk kommer over halvparten av den årlige omsetningen til selskapet i sommersesongen mellom mai og august. Man regnet med at det var virksomhetskritisk med stengningene korona forårsaket. Festivalene Bukta og Rakettnatt ble kansellert, noe som heller ikke lovet godt for omsetningen.

Dette kom på toppen av at det i mars ble avdekket at det over lengre tid har pågått et storstilt og velorganisert øltyveri fra Mack. Omfanget har man ikke helt på det rene, men det kan være snakk om titalls millioner – som har blitt stjålet av ansatte ved bryggeriet og distribuert gjennom nettverk i Lyngen og på Finnsnes. Det surrealistiske oppi det hele var at Mack ble tvunget til å betale avgift på ølet som ble stjålet.

Det var ikke så greit å spå hvilke utslag pandemien kom til å få, men foreløpig er ett av dem at salget av øl i butikk har økt like mye som svikten i utelivsmarkedet. Derfor er plutselig ikke bildet så bekmørkt for den ærverdige bedriften.

På landsbasis har salget av butikkøl økt med totalt 21 prosent i perioden. Mack har imidlertid økt sitt butikkølsalg med hele 34 prosent. Mack tar med andre ord betydelige markedsandeler fra konkurrentene.

I tillegg fikk selskapet flere millioner kroner i korona-lån fra Staten, noe som forbedrer bryggeriets betalingsevne betraktelig. Bryggeriet får i år, for første gang, også selge sesong-øl i alle norske butikker, noe som betyr mer ølsalg og større inntekter enn tidligere.

Derfor er det ikke rart at optimismen plutselig er tilbake. Selv om underskudd, likviditetsproblemer og kassakreditt har vært gjennomgangsmelodien en stund.

Mack trengte det. Og vi trenger Mack.