Tiltak som samfunnsøkonomisk sett er riktig å gjennomføre, blir forskjøvet fordi ansvarlig forvaltningsnivå mangler penger. Det gikk og ut over Langsundforbindelsen. Forskjøvet enda en gang.

Nå var tallene i saksfremlegget langt fra presise. Forslaget til kommuneøkonomiproposisjon (2019 -20) kom 20. mai. Der står det at staten fra og med 2021 skal betale halvparten av rentene på bompengelån. Hadde man tatt det med i regnestykket, ville utgiftene blitt vesentlig redusert i forhold til det som sto å lese i saksfremlegget. Ordføreren i Karlsøy påpekte dette, men talte for døve ører.

På reisen fram mot stortingsbehandling kom så proposisjonen til kommunal- og forvaltningskomiteen i Stortinget. Her skjedde det saker og ting ifølge Frp sin kommunalpolitiske talsmann, Helge André Njåstad.

I et intervju i Kommunal Rapport i juni fortalte han at regjeringspartiene og Frp har inngått en avtale om å styrke fergeavløsnings-ordninga. Detaljene ble lagt fram på en pressekonferanse i Stortinget 18. juni. Njåstad la ikke skjul på at Frp hadde vært meget aktiv i denne prosessen.

Ordninga er blitt svært gunstig, slik at mange prosjekt kan realiseres uten for stor medvirkning av fylkeskommunene eller brukerne. Det bekreftet André N. Skjelstad i Venstre.

Og komiteen har linet opp ti prosjekt som er aktuelle for ordninga. Et fra Agder, seks fra Vestland, et fra Møre og Romsdal, et fra Trøndelag og ett fra Nord -Norge: Langsundforbindelsen.

Det er verdt å merke seg at også Arbeiderpartiet stemte for flertallsvedtaket. Der ber man regjeringen komme tilbake til endringsforslagene i forbindelse med statsbudsjettet for 2021. I en e-post bekrefter kommunaldepartementet at de økonomiske konsekvensene av Stortingets vedtak vil avspeiles i forslag til neste års statsbudsjett.

Dette er nye – og svært etterlengtede – toner fra sentralt hold.

De har åpenbart tatt inn over seg at det for staten er lønnsomt å betale på en tunnel eller ei bru i 45 år, og for brukerne å betale avgifter i 20 år i stedet for at staten og brukerne skal betale for fergedrift i all evighet.

Forslaget til statsbudsjett for 2021 blir offentlig 15. oktober. På det tidspunktet er arbeidet med å rullere fylkeskommunens økonomiplan for 2021 -24 formodentlig godt i gang.

Jeg tar det som en selvfølge at både fylkesadministrasjonen og fylkespolitikerne, med Bjørn Inge Mo og Kristina Hansen særskilt nevnt, tar dette inn over seg og sørger for at de nye tallene legges til grunn når fylkets kostnader med å bygge Langsundforbindelsen skal beregnes i neste rullering av økonomiplanen.