Etter det jeg forstår går både Statens vegvesen (SVV) og flertallet i kommunestyret inn for ny bru, i stedet for tunnel. Dette uten at man har kartlagt hvilke konsekvenser dette vil kunne få for skipstrafikken.

Tromsø anløpes av store cruiseskip, noen av disse seiler gjennom Sandnessundet – enkelte over 200 meter lange, 25–30 meter bredde og dyptgående fra 6–9 meter. Likeså kysttankskip og havne-tankbåter over 100 m lengde og inntil 16 500 DVT.

Eksisterende bru har en seilingshøyde på 41 m, det samme som Kjeldsundbrua som er en del av den indre kystleden. Kystverket har mudret ei renne med minste dybde 10,4 m. Utenfor renna er det fortsatt mange grunne partier, som Finnlandskjæret, Løknesgrunnen, Erikgrunnen og Steinen.

Strømmen kan komme opp i 2–3 knop i sundet. Kartverket har beregnet at det relative havnivåendringene i sundet vil stige med 77 cm fram mot år 2090. Det betyr at tidevannsstrømmen vil øke kraftig. Skipstrafikken må også ta hensyn vind, tåke, snøbyger og mørke som byr på utfordringer under navigering i en trang skipsled.

Begge bruene stenges ved 20–25 sm. vind, liten til full storm. Oppstår det skade på en av bruene, som følge av kollisjon, blir brua stengt til skaden er utbedret. Med to bruer dobles risikoen for skade på bruene. Skipstrafikken lammes og kan ikke overføres til Tromsøysundet for brua der har lavere seilingshøyde og trangere seilingsløp.

Hvor mange i SVV og kommunestyret har maritim utdanning og erfaring fra kystseilas med større fartøyer? Ville det ikke ha vært betryggende å få testet om det er forsvarlig å bygge to parallelle bruer i sundet, før man fatter endelig vedtak? For eksempel i SINTEFs simulatortank i Trondhjem.

Fortsatt bygging av boliger og etablering av bedrifter på Kvaløya, helårig fergeforbindelse fra Senja til Brensholmen, etablering av nye oppdrettsanlegg som øker transport av fisk og utstyr. Selv med to bruer skal den økte trafikken rutes inn mot Giæverbukta, som allerede i dag er en flaskehals.

Hvorfor bygde man Tromsøysundtunnelen i stedet for ei ny bru ved siden av den eksisterende?

Svaret sier seg sjøl–to bruer ville ikke ha løst de trafikale problemene for byen.

Tunnelen tar unna mesteparten av trafikken fra områdene fra Tønsvik til Tomasjord.

De største ubebygde områdene i byens nærområde ligger på Kvaløya. En sjø-tunnel via Håkøya vil kunne dekke kommunens behov for nye arealer i mange årtier fremover. Mye av biltrafikken via tunnelen fra Håkøya vil kunne fordeles nord-/sørover på Ringveien. Med tiden kanskje også direkte inn i eksisterende tunnelanlegg på øya.

Det er bra at man er kommet godt i gang med planarbeidet med ny veiforbindelse til Kvaløya, men vi må ikke glemme at Sandnessundet er ei viktig farled. Ikke bare for byen, men for hele landsdelen.