I vår da viruset, smittevernregler og ikke minst digital undervisning var helt nytt, ble hele landet, inkludert alle skolene, stengt. Fremmedordet «digital undervisning» ble nokså kjent for både elever og lærere, da de måtte improvisere en helt ny form for skolehverdag.

Da dette foregikk var det ingen smitte i norske skoler, men alle måtte være hjemme mens helsevesenet bekjempet viruset. Nå derimot, under et større, pågående smitteutbrudd på flere av byens skoler, presses elevene til å møte opp. I forhold til situasjonen i vår, virker dette fullstendig som bakvendtland.

Det hjelper heller ikke at i en tid hvor mange er bekymret for smittesituasjonen, er signalene fra fylkeskommunen både motstridende og uklar. Det vi trenger nå er klare signaler, fokus på smittevern og bruk av det digitale skoletilbudet, for å få kontroll over smitten.

Skolene må tilrettelegge for at de som ikke ønsker å møte opp, får digital undervisning tilsvarende det fysiske tilbudet. Hjemmeværende elever skal ikke måtte miste noe av læringsutbyttet om de velger bort fysisk oppmøte.

Dessverre legger ikke kvaliteten på dagens hjemmeundervisning opp til dette. Lærerne må tilpasse nyttige skoledager med relevant innhold og overkommelig arbeid. Å legge til rette for elevmedvirkning er hovedfaktoren for suksessfull gjennomføring av dette.

Frykten for korona blant skoleelever er legitim, og må derfor tas seriøst. Frykt og uro har aldri vært utgangspunktet for et bra læringsmiljø og uansett situasjonen man står i, skal ikke dette gå utover læringsutbyttet man får gjennom skolen. I likhet med arbeidstakeres rett til et trygt arbeidsmiljø, har elever, ifølge opplæringsloven, rett til et trygt skolemiljø, også under en pandemi.

For at dette skal bli en virkelighet trenger vi nå at fylkeskommunen tar grep om situasjonen, leder fylket og gir elevene trygghetsfølelsen vi har rett til.