Men det er av samme grunn viktigere enn noen gang. Derfor avlyste vi ikke årets Mulighetskonferanse, vi arrangerte den fordi vi tror slike lyspunkt er viktige.

Når det er som aller mørkest er det lett å grave seg ned i utfordringene vi står overfor. Situasjonen vårt næringsliv er inne i er dramatisk og uoversiktlig, og vi har ingen quick fix eller fasit. Tiltak, kompensasjonspakker, reiserestriksjoner og smittevern har i lang tid vært fremst i pannen på oss alle. Da tror jeg det er viktig å løfte blikket og se oss rundt. Det er mange som bør få en velfortjent klapp.

Er det en ting jeg tar med meg fra årets Mulighetskonferanse så er det alle de dyktige menneskene, smarte ideene og visjonene som finnes i regionen. Vi har i år klappet for mange yrkesgrupper, men i dag det vårt private næringsliv som fortjener å hylles, og jeg skal være den første til å klappe.

For vårt næringsliv er de som fortsetter å kjempe for seg og sin bedrift, selv med permitterte ansatte, tomme ordrebøker og vedvarende konkursfare hengende over seg. Det engasjementet bedriftseiere og ansatte viser i en vanskelig tid, er det samme som har utviklet regionen, og skapt en fremtid for oss som bor her. Derfor er jeg ikke i tvil, vi vil komme oss ut av denne krisen, men kanskje i en annen form enn før.

Trude Nilsen, direktør i Næringsforeningen i Tromsøregionen. Foto: Ronald Johansen

Vi trenger Mulighetskonferansen, for å heie på den skaperkraften og verdiskapingen som skjer rundt oss hver eneste dag. Som finansierer vår velferd og skaper en fremtid for den kommende generasjonen. Vi snakker ofte om det økonomiske aspektet ved privat næringsliv, men kanskje er vi for dårlige til å snakke om menneskene bak tallene og deres engasjement. Det finnes så mange kloke hoder i vår region med erfaringer å dele – vi må bare bli flinkere til å lytte og inkludere.

Mystore, Stella Polaris, Nergård og ArcticZymes er bare et knippe av de som lykkes i denne byen. Men bak disse bedriftene finner vi kloke hoder som Lars Jakobsen, Christian Nordahl, Tommy Torvanger og Olav Lanes – som igjen har et sett med visjonære og dyktige ansatte på laget.

Deres historier må vi fortelle. For å inspirere, skape entusiasme og for å vise hva som er mulig. I løpet av konferansen ble det gjentatte ganger nevnt at vi er for dårlige til å vise verden og oss selv hva vi skaper her i nord. Vi trenger markedsføringskompetanse om oss selv. Kanskje er den første oppgaven vi bør gå i gang med nå - finne ut hvordan vi skal selge oss selv og våre kloke hoder bedre? Jeg tror dette er avgjørende for å skape nye private arbeidsplasser.

Sist vil jeg bare si tusen takk til alle dere som står på, skaper, innoverer og utvikler i en tid hvor dette egentlig er utenkelig. Tromsøregionen er avhengige av dere, og i dag er det dere jeg klapper for.