Det var i en valgkampsending på NRK TV fra Tromsø der de to stortingsrepresentantene fra Troms Per-Willy Amundsen (FrP) og Torgeir Knag Fylkesnes (SV) var med. Til overraskelse for mange erklærte Amundsen på TV at han var tilhenger av å bygge Nord-Norgebanen. Nord-Norgebanen hadde SV lenge kjempet for, og Torgeir Knag Fylkesnes nølte ikke med å si seg glad for denne nye alliansen fra ytre venstre til ytre høyre i politikken.

I første omgang var det lett å være kritisk spørrende til FrP sitt Nord-Norgebane-engasjement. Amundsen representerte på Stortinget jo Troms, der Nord-Norgebanen er en populær sak. Hadde Amundsen virkelig resten av partiet med seg? Utover vinteren 2019/2020 kom svaret: jo, det hadde han. I stortingshøring og i komitébehandling viste det seg at hele FrP støttet opp. I selve stortingssalen kom så saken opp til avstemning 26. mai i år. Forslaget fra Per-Willy Amundsen (FrP) og Torgeir Knag Fylkesnes (SV) om «å igangsette arbeidet med å realisere Nord- Norgebanen» ble stemt ned.

Men forslaget fikk 30 stemmer og støtte fra fem partier: FrP, MDG, Rødt, Sp og SV. Og også de andre stortingspartiene uttrykte seg med varierende styrke positive til Nord-Norgebanen. Foreløpig har det dessverre ikke kommet noe konkret ut av det. I disse dager starter Statens vegvesen på oppdrag fra regjeringen enda en ny utredning der Nord-Norgebanen bare en av mange «transportløsninger», og denne utredningen vil ta nye mange år. Dette blir en trenering vi ikke kan godta fordi kravet til miljøvennlig og rask godstransport er så presserende.

I vårhalvåret 2021 skal Stortinget diskutere og vedta Nasjonal Transportplan (NTP) 2022–2033. Vi i Tromnskomiteen for jernbane mener det må komme inn noe positivt og forpliktende om Nord-Norgebanen i denne NTP-en. Det vil være en naturlig oppfølging av de mange positive ord stortingspartiene har kommet med det siste året. Og det vil passe godt kommende vår mens stortingsvalgkampen innledes, og der partiene vedtar sine valgprogrammer for stortingsperioden 2021–2025. Kanskje kan vi rette en særlig utfordring til FrP og SV?

De to partiene bør følge opp sitt oppsiktsvekkende felles engasjement fra det foregående året og samle sine blokk-allierte. FrP er en del av regjeringens parlamentariske grunnlag og bør kunne samle de fire partiene bak regjeringen om et positivt Nord-Norgebanevedtak. Av regjeringspartiene har V og KrF lenge vært positive, men også det største partiet H har vært på glid. Utfordringen til SV blir å samle sine alliansepartnere, særlig Ap og Sp, men også MDG og R, om en felles positiv holdning.

Vårt krav er at det må komme inn noe positivt og forpliktende om Nord-Norgebanen i NTP 2022–2033.