Sp tar kampen for bedre og billigere ferge- og hurtigbåttilbud

Høye utgifter til ferge og hurtigbåt rammer skeivt, både sosialt og geografisk, skriver innleggsforfatterne.

PÅ STORTINGET: Bengt Fasteraune og Siv Mossleth er stortingsrepresentanter for Senterpartiet.   Foto: Vidar Ruud / NTB

meninger

Senterpartiet har i alle år tatt kampen for billigere ferge og hurtigbåt, og den siste tiden har stadig flere sluttet seg til vårt standpunkt. Det er bra, vi trenger at flere partier engasjerer seg for å få ned prisene, så innbyggerne langs kysten ikke blir påført for store kostnader for å komme seg fra A til B.

Høye utgifter til ferge og hurtigbåt rammer skeivt, både sosialt og geografisk. Innbyggerne langs kysten rammes urimelig hardt. Ettersom billettene på ferge og hurtigbåt ikke differensieres etter inntekt, er dette nok et eksempel på en kostnad som rammer de med lavest inntekt hardest. Derfor vil Senterpartiet sørge for billigere ferge og hurtigbåt. Senterpartiet vil nå gå lenger enn fergeforliket i februar. Opposisjonen på Stortinget påla da regjeringa å halvere fergeprisene allerede i år, både riksvei- og fylkesvei ferger.

Frp prøver nå å fremstille partiet som kystens helter. Men Frp har ikke foreslått å gjøre fergene gratis, men de har foreslått at regjeringen skal legge fram forslag om det til neste år. Frp har hatt ansvaret for alle statsbudsjett siden 2013, hvor troverdig er det at de først nå foreslår å gjøre noe med fergeprisene?

Det er også godt å se at flere støtter Senterpartiet i at billigere ferge og hurtigbåt er viktig for å sikre bosetting i hele landet. Distriktsdemografiutvalget ledet av Victor D. Norman trakk blant annet fram at gratis eller billigere ferge er et viktig distriktspolitisk tiltak. I sin rapport som ble presentert i desember 2020, skriver de at det er sløsing med samfunnets ressurser å kreve inn fergebilletter på fergestrekninger som vil ha ledig kapasitet selv uten brukerbetaling. Dette er vi enige i.

Senterpartiet vil starte med å gi gratis ferge og hurtigbåt til samfunn uten veiforbindelse til fastlandet og fergesamband med under 100 000 passasjerer årlig. I tillegg vil vi ha en maksimalpris for pendlere som er avhengige av ferge- og hurtigbåtbilbudet. Vi vil også endre autopass for ferge slik at det fungerer på samme måte som autopass for bompenger – uten forskuddsbetaling.

Senterpartiet fortsetter kampen for billigere og bedre ferge – og hurtigbåttilbud for kystbefolkningen!