Carl Fredrik Stenstrøm i Norsk Bransjeforening for Onlinespill skriver mye om ansvarlige pengespill. Men på samme tid er hans egne medlemmer blant de som bryter norsk lov i stor skala, og tilbyr og markedsfører pengespill i Norge uten tillatelse.

Stenstrøm beskylder Lotteritilsynet for å gå inn i en politisk debatt om pengespill. Vår rolle er å bidra med fakta. Derfor korrigerer vi Stenstrøm, når han feilaktig lover ekstra milliarder til gode formål hvert år om spillmodellen blir endret.

Det er legitimt å lobbyere for en annen pengespillmodell enn den vi har i dag, slik Stenstrøm og NBO gjør. Men der andre lobbyister respekterer gjeldende regelverk, mens de arbeider for endring, jobber de ulovlige pengespillselskapene parallelt med å få flest mulig nordmenn til å spille hos seg.

Det gjør de selv om de er fullstendig klar over at spillene de markedsfører skaper store sosiale problemer for mange. Egentlig er det et stort paradoks at konsekvensene av at spill som tilbys ulovlig blir brukt som argumentasjon fra de ulovlige aktørene i debatten om lisensiering.

Stenstrøm er bekymret fordi flere nordmenn får spilleproblemer. Den bekymringen deler vi. Problemer med pengespill rammer hardt og brutalt, både spillere og hele familier. 55.000 nordmenn har problemer med spill, og 122.000 har risiko for å få det, viser en befolkningsundersøkelse UiB har gjort for oss.

Men det er de ulovlige spillselskapenes rolle i dette som bekymrer oss aller mest. Av de som ringer til Hjelpelinjen for spilleavhengige og får spørsmål om hvilke spill som er problemet, svarer syv av ti at det er nettkasinoer fra utenlandske selskaper. På disse spillene kan man tape flere hundre tusen kroner på kort tid. De har ikke det samme ansvarlighetsrammeverket som de lovlige spillene. Konklusjonen må være at det mest effektive tiltaket er at utenlandske spillselskaper slutter å bryte norsk lov.

Det er rett og slett for enkelt å vise til en grenseløs digital verden. Det er ikke slik at norske spillere tilfeldigvis ramler innom utenlandske spillselskaper. Selskaper uten lov til å tilby pengespill i Norge har spill på norsk, reklamer på norsk og de retter seg aktivt inn mot et lukrativt norsk marked. Men loven gjelder også i en digital verden.