Miljødirektoratet har satt en grenseverdi for luftkvalitet ved 30µg/m³. Ved gjentatte overskridelser er kommunen forpliktet til å sette inn tiltak. Piggdekkavgift kan være et slikt tiltak. Andre tiltak kan være økt rengjøring, mindre bruk av strøsand, etc.

Det betenkelige her i Tromsø er at tiltaksutredningen (NILU: Tiltaksutredning for lokal luftkvalitet i Tromsø kommune) har tatt utgangspunkt i luftkvaliteten i 2016, som av en eller annen grunn var oppe i 38µg/m³ det året. Og så har man bygget hele rapporten og konklusjonene på at det i alle år etter 2016 ville være en økning med fem prosent pr. år.

Bodil Ridderseth Larsen Foto: Ronald Johansen

I rapporten side åtte heter det: «Fra Dagens situasjon 2016 til Referansesituasjonen 2023, viser beregningene en viss (inntil ca. 5 prosent) økning i årsmiddelkonsentrasjonene av PM10….»

Basert på dette ville tallet for luftkvalitet i 2020 ha vært på 46 µg/m³, med den følge at 3.800 personer ville være plaget av for høye støvkonsentrasjoner.

Men så var det dette med kartet og terrenget. Virkeligheten er at 2016 var det eneste året siden 2008 hvor det har vært målt et luftkvalitetsnivå høyere enn 30µg/m³, og da bare på målestasjonen i Hansjordnesbukta. Alle andre år har tallet ligget mellom 15 og 20 µg/m³.

Så her er vi altså blitt grundig lurt. Et flertall av politikerne i Tromsø ønsker å innføre piggdekkavgift basert på forurensningstall som er tre ganger høyere enn virkeligheten!

Men hva gjør ikke politikere for å skaffe seg penger?

All bruk av veinettet medfører luftforurensning, hvorfor er det da bare biler med piggdekk som skal betale?

I et høringssvar, ber NAF Tromsø kommune om å ikke innføre piggdekkavgift. Foruten de faglige argumentene om trafikksikkerhet, mer bruk av strøsand, etc. sier NAF : «Å innføre piggdekkavgift på denne tid, vil etter vår mening være et forhastet vedtak som påfører store grupper ekstra kostnader i en tid der mange sliter».

Videre skriver Statens vegvesen i en høringsuttalelse at Tromsø kommune ikke har fått godkjenning til å innføre piggdekkavgift – og at det ikke vil bli gitt tillatelse før en slik godkjenning er på plass.

Høyre har alltid vært imot at det innføres piggdekkavgift i Tromsø.