Debatt:

Verdensmester – nok en gang 

«Det er typisk norsk å være god», sa Gro – det har hun jammen meg rett i. Norge kan igjen smykke seg med verdensmestertittelen i trafikksikkerhet.

VERDENSMESTER: Norge er verdensmester i trafikksikkerhet.   Foto: Berit Roald / NTB

meninger

Norge er på topp for sjette året på rad, og dødsrisikoen i 2020 er 11 prosent lavere enn i 2019, mens nedgangen de siste 10 årene er på hele 54 prosent.

EU presenterte for kort tid siden den årlige rapporten som viser trafikksikkerhetsutviklingen i EFTA-landene og EU. Her fremkommer det at Norge er Europas mest trafikksikre land, og dermed best i verden.

Elisabeth Fjellvang Kristoffersen  Foto: Henrik Pettersen Sunde

Men slik har det ikke alltid vært:

I 1970 mistet 560 mennesker livet i trafikken, mange av dem barn og unge. Utviklingen siden 70-tallet har vært enorm, og i fjor mistet «bare» 93 personer livet i trafikken.

I takt med tiden har bilen blitt mer trafikksikker, det gjelder også veiene. Utrykningspolitiet sitt arbeid er uunnværlig, kunnskapsbasert arbeid i skolen og i nyere tid, og dobbel prikkbelastning de første to årene for ferske førere har vært avgjørende for utviklingen.

Fra 2010 til 2018 ble antall unge bilførere innblandet i personskadeulykker natt til søndag redusert med hele 72 prosent. En viktig mekanisme bak denne gunstige utviklingen kan være at ungdom nå avtaler på forhånd på sosiale medier hvem som skal kjøre til/fra fester i helgene. Dette bidrar til redusert promillekjøring.

Samfunnsengasjementet hos ulike organisasjoner og aktører er også helt essensielt, og i Norge er vi meget god på samarbeid. Det et viktig å være klar over at trafikksikkerhet ikke er noe enkeltmannsarbeid.

Mens det dør 50 mennesker i trafikken i EU hver dag, dør det færre enn 50 i Norge på et halvt år. Der Norge har sett en halvering av ulykkestallene, har EU-landene hatt en nedgang på 36 prosent de siste ti årene.

Arbeidet for færre drepte i trafikken stopper aldri. Vi må alle stå sammen i kampen for null drepte. Den siste biten for å komme helt til null, er den vanskeligste. Det krever mot fra politikerne, og de må ta tøffe valg som vil avgrense folks frihet. For eksempel er alkolås for alkoholikere og automatisk fartstilpasning noe som kan være avgjørende.

Takk til deg som holder fartsgrensen, bruker bilbelte og kjører rusfritt. Uten deg hadde ikke dette vært mulig.