Siste gallup om Nord-Norgebanen i vår viste kraftig tilslutning til banebygging i nord. Over 70 prosent av Nord-Norges befolkning markerte ønsker om å få fortgang i banesaken. Dette ble «glemt» av de fleste partiene ved behandlingen av NTP (Nasjonal Transportplan) i juni i Stortinget.

20. april i år i Stortinget stemte flertallet for iverksetting av Nord-Norgebanen, mot regjeringspartienes stemmer. De positive partiene ligger an til flertall i Stortinget etter valget.

Men i juni ved behandlingen av NTP i Stortinget forsvant denne enigheten, og Nord-Norge er dessverre like langt på etterskudd som før. Hvert parti kan i valgkampen «forklare» denne unnfallenheten med prat og vanlig bløff og unnskyldninger. Så får vi se om velgerne gjennomskuer valgpreiket.

Før NTP i vår valgte Ernas regjering å «finne på» nye utredninger om jernbanebygging i nord, for å unngå reell behandling av banesaken i NTP i juni. Denne utsettelses-taktikken virket. Nå er den nye KVU-utredningen om transportløsninger i Nord-Norge det eneste utredningsopplegget som i dag peker litt fremover.

Etter valget, med regjeringsskifte, så kan utredningsopplegget bli endret til å passe bedre for Nord-Norges egentlige interesser og banebehov. Valgresultatet kan bestemme HVORDAN vi får endret på utredningene til å passe bedre for Nord-Norge.

De siste fire årene har vist at Erna er den partilederen som er mest negativ til jernbane i nord. Hennes utsagn om «fjernstyrte vogntog i nord» er velkjent, og hun har aldri beklaget det offentlig.

Blant de tre partiene som ligger an til å vinne valget, så må velgerne i nord vurdere hvem som er mest å stole på i jernbanesaken.

Personlig holder jeg en knapp på SV. De to andre har vært mer «diffuse» i sin jernbane-støtte. Spesielt er Ap og Jonas ganske lunken.

SV har vært klart positive i hele siste stortingsperiode og har fremmet forslag for saken. De kan holde de to andre partiene i ørene i et tre-parti regjeringssamarbeid.

I Nord-Norge har vi også noe å hente når det gjelder fiskekvoter og betingelser for landbasert sjømatvirksomhet. Her er også SV bedre enn de to andre.

Sjømaten trenger både fylkesveier og jernbane for å komme fram til markedet. Erna vil dessverre bare utrede, ikke bygge noe. Hun bruker utredninger som verktøy til å utsette og forsinke banesaken.

Fylkesveiene fikk bevilget 18 milliarder i siste NTP, men det var for 12 år, så det blir bare 1,5 milliarder per år for hele landet. Etterslepet er beregnet til 80 milliarder. Det betyr at fylkesveiene blir forverret i perioden, med regjeringens medvirkning og satsing.

Høyres kandidat i Troms, ungdomskandidaten Erlend Bøe, har dessverre vinglet med Høyres velgerstandpunkter til bompenger på Tromsøya og E8s trasevalg i Ramfjord. Han jager bort Høyres velgere. Han er en bekreftelse på at Høyre vingler og ikke lengre har styringsevne.

Får vi se at partiene i valgkampen vil leve opp til gallupen om jernbanen fra i vår? Godt valg 2021!