Kommunestyret etablerte i vinter selskapet Strandvegen 8 Utvikling AS, heretter kalt «Utvikling AS». Av Nordlys sitt intervju med ordføreren 30. april i år fremgår det at disse selskapene «er ment å både skape nye kommunale tiltrengte boliger, men også næringsarealer, og kan hende kulturarealer, og muligens også boliger, for salg». Tromsø kommune har altså ikke noen klar formening om bruken, men overlater til Utvikling AS å finne ut av det.

Utvikling AS skal utvikle det store arealet nedenfor Strandvegen mellom Framsenteret og der Bjørnøygata starter. Når kommunens byutviklingsavdeling også denne gangen holdes på en armlengdes avstand, ligner det prosessen som munnet ut i realiseringen av den logistikkmessig ikke optimalt plasserte havneterminalen på Prostneset.

Statusen som det siste store udisponerte bynære arealet gjør at utviklingen av området nedenfor Strandvegen er langt viktigere enn Prostneset, siden det har plass til viktig sentrumsinfrastruktur som vil være kritisk for den fremtidige funksjonaliteten til Tromsø sentrum.

Jeg vil oppfordre kommunestyret til å ta en tenkepause før det går videre på den veien som er valgt, og at egen byutviklingsavdeling utfordres til å mene noe om utviklingen av arealet langs Strandvegen før Utvikling AS starter opp sitt arbeid. Det vil redusere risikoen for at man utelater å inkludere viktig offentlig infrastruktur.

For å bli konkret, stusser jeg over at kommunen legger så mye kraft i utvikling av nye byrom, og setter i gang med utvikling av arealet på Strandvegen uten at den store elefanten i rommet har vært tema. Elefanten, det er busstrafikken. For hvordan kan man planlegge byrom uten først å ta stilling til hvor bussene skal gå i fremtidens Tromsø sentrum?

Jeg oppholder meg mye i sentrum, og opplever alle bussene som kjører gjennom Fredrik Langes gate og krysser Storgata og likeså bussene i Strandgata og Sjøgata som svært forstyrrende. Den omfattende busstrafikken setter også store begrensninger for hvordan sentrum kan brukes.

Om det ikke var for bussene, kunne både Fr. Langes gate, Storgata og Strandgata mellom Strandtorget og Kirkegata og deler av Skippergata vært rene gågater, altså gode byrom. Dette kan man få til dersom man henter fram igjen tanken om å gjøre Grønnegata til en ren bussgate. Man kunne ha tunnelinnslag i gatelegemet både i bakken opp mot St. Hanshaugen og bak Mack for å sluse bussene inn og ut av tunnelsystemet.

Grønnegata som ren bussgate kan kombineres med en ny hovedbusstasjon for bybussene, distriktsbussene og regionbussene i området nær tunnelinnslaget, nedenfor fylkeshuset.

For å få vurdert denne typen løsninger, kommer man ikke utenom at avdeling for Byutvikling må utfordres og ikke parkeres. Bare slik vil vi kunne gjøre de grunnleggende riktige «veivalgene» for Tromsø sentrum framover.