De neste fire årene mener vi avgiftene bør reduseres med 26 milliarder kroner. Det er mulig, om man velger å prioritere det. I vår tid i regjering var vi med på å senke skatter og avgifter med totalt 34 milliarder kroner.

Vi mener det er riktig at folk får beholde mer av egen inntekt, derfor ønsker vi nå å gjøre flere grep for å oppnå dette – slik at det skal treffe bredest mulig. Vi vil redusere veibruksavgiften til 2,50 kroner per liter, både for bensin, diesel og biodiesel, og vi vil senke avgiftene på grensehandelsvarer til svensk nivå.

En reduksjon i veibruksavgiften til 2,50 kroner per liter vil gjøre pumpeprisen på bensin 3,13 kroner lavere, mens diesel vil bli 1,35 kroner rimeligere.

Vi mener dette er riktig å gjøre nå da vi ser at drivstoffprisene er stigende, samtidig ønsker flere partier å øke CO₂-avgiften noe som vil gjøre drivstoff enda dyrere. Om man ikke gjør noe så vil 20-tallet per liter kunne bli en realitet.

For en som kjører en bensinbil og kjører 15.000 kilometer i året, med et snittforbruk på 0,6-0,7 liter per mil, vil et kutt som vi ønsker utgjøre drøyt 3.000 kroner i lavere drivstoffkostnader i året.

Frp har i tidligere budsjett sørget for å senke avgiftene på grensehandelsutsatte varer. Vi har fjernet sukkeravgiften og redusert avgiften på snus og alkohol.

Vi er imidlertid ikke i mål. Pandemien og stengte grenser har ført til et stort antall nye arbeidsplasser i næringsmiddelindustrien og dagligvarehandelen – siden nordmenn har kjøpt nesten alle varer i Norge. Å senke avgiftene på grensehandelsvarer er riktig for norsk økonomi og for folk flest.

Det er fortsatt vesentlige avgiftsforskjeller på Sverige og Norge. De norske avgiftene er på over det dobbelte for alkohol. I Sverige er avgiften på en liter øl 9,64 kroner, mens i Norge betaler man 21,27 kroner per liter. For vin er det henholdsvis 26,58 kroner kontra 57,12 kroner per liter. På snus betaler du i Sverige 0,47 kroner i avgift per gram, mens man i Norge må ut med 0,85 kroner per gram.

Bompenger er i realiteten en fordekt avgift. Frp var det eneste partiet i Stortinget som stemte imot bompenger i Tromsø. Alle de andre partiene vil innføre bompenger, på toppen av alle andre utgifter som gjør Tromsø til ett av verdens dyreste land å bo i.

Utrolig nok skal bompengene nesten utelukkende finansiere sykkel- og bussprosjekt. De få veiprosjektene som er inkludert i «bypakken» har så lav prioritet at de etter all sannsynlighet aldri vil bli bygget. Dette er alt annet enn en «pakke» til bilistene, for statens bidrag er på ingen måte gavmildt.

Det er egentlig utrolig at de andre partiene mener det er riktig å begrense biltrafikken i landsdelens hovedstad, slik «Bypakke Tenk Tromsø» forutsetter. Vi bor i Arktis hvor avstandene er store og temperaturen er lav. Sykkel, gange og buss er rett og slett uegnet til å løse transportbehovet til et Tromsø som skal vokse, likevel er dette hva alle andre parti enn Frp legger til grunn.

Vi trenger realistisk samferdselspolitikk og grep som gjør at folk flest sitter igjen med litt mer penger i lommeboken. Det vil merkes best av dem som har vanlige inntekter.

INNLEGGSFORFATTER: Per-Willy Amundsen, stortingsrepresentant og 1. kandidat Troms Frp. Foto: Ronald Johansen