Da kan det være verdt å minne Amundsen på at hans parti satt i regjering for bare ett og et halvt år siden. I nesten syv år har Frp styrt finansdepartementet og samferdselsdepartementet. Resultatet er at bensin og dieselprisene har økt betydelig på Frps vakt. Drivstoffavgiftene økte mer på ett år med Frp i regjering enn det de rødgrønne gjorde på 8 år.

Nå ser vi resultatet av Frps politikk, nemlig at bensin- og dieselprisen nærmer seg 20 kroner literen. Dette er en avgiftspolitikk som slår feil ut, både sosialt og geografisk, og som er med på å skape store forskjeller i samfunnet. Det går særlig ut over Nord-Norge, hvor vi faktisk er avhengig av bilen for å komme oss fram, enten det er å kjøre til jobb, unger i barnehage, skole og fritidsaktiviteter eller en helgetur på hytta.

INNLEGGSFORFATTER: Sandra Borch, 1.-kandidat til Stortinget for Senterpartiet i Troms, har skrevet valgkronikken. Foto: Ronald Johansen

Realiteten er at regjeringen og Frp har oversett Nord-Norge i 8 år. Her har man ikke vist vilje til eksempelvis å bygge ut ladestasjoner til elbil. Her har man kuttet dramatisk i pendlerfradrag, skrudd opp båt- og fergepriser, manglende satsing på et nasjonalt løft for fylkesveiene samt vært fullstendig fraværende i satsingen på kollektivtransport. I nord har vi ikke annet alternativ enn å kjøre med fossilt drivstoff, og derfor blir vår landsdel rammet uansvarlig hardt når denne regjeringen og Frp øker avgiftene på bensin og diesel.

Det blir derfor litt komisk og lite troverdig når Per-Willy Amundsen i debatt etter debatt sier at de er garantisten for å få ned bensin- og dieselprisene. Det er mildt sagt en ansvarsfraskrivelse, når faktum er at de for knapt et år siden styrte de viktigste departementene for bilpolitikken i Norge.

Amundsen har til og med selv vært statsråd. Om dette var en viktig sak, så må man jo kunne spørre om hvorfor Amundsen, som selv har sittet ved kongens bord i over to år, ikke har gjort noe? Det nytter ikke å komme løpende nå, og si at alt skal bli bedre om han får tillit igjen. Vi kan konkludere med at for Amundsen og Frp så var ikke prisen på bensin og diesel så viktig når alt kom til stykket.

Det er også et stort paradoks at Frp går til valg på en regjering og statsminister som bare for noen dager siden sto i en partilederdebatt å sa at prisen på drivstoff kommer til å øke enda mer fremover.

Bakgrunnen for det er at regjeringen fikk flertall for å tredoble CO2-avgiften de neste ti årene, noe som vil gjøre at bensin- og dieselprisen kommer til å øke med flere kroner. Bare for å gjøre det klart, så er det Frp som er med på å sikre grunnlaget for at Erna Solberg sitter som statsminister, og at Sveinung Rotevatn sitter som klima- og miljøminister. Senterpartiet har hele tiden advart mot den kraftige økningen i CO2-avgiften nettopp fordi den vil ramme skjevt.

Vi trenger en rettferdig klimapolitikk. Hvis ikke godene og byrdene blir fordelt på en rettferdig måte, kan vi få en kraftig motstand mot klimapolitikken. Allerede i dag føler vanlige folk at de blir straffet fordi de bor i et område der det ikke er nok ladeinfrastruktur til å kjøre elbil, eller fordi de ikke har råd til å kjøpe seg en elbil nå.

For mange vil tredoblingen i CO2-avgiften gjøre det langt dyrere å komme seg på jobb, levere i barnehagen og å besøke venner og familie. Det er verken klokt eller rettferdig. Senterpartiet har sagt at vi ønsker å bygge ut 10.000 nye hurtigladere hvor Nord-Norge skal prioriteres.

Regjeringen skryter av at tredoblingen av CO2-avgiften er det viktigste klimatiltaket de gjennomfører. Denne tredoblingen vil ramme vanlige folk og næringsliv i hele landet. I stedet for å komme med positive tiltak, sender regjeringen hele klimaregningen rett i fanget på folk. Gulroten har blitt borte, og pisken blir stadig større. Det vil ramme dem som ikke har mer klimavennlige alternativer tilgjengelige, enten det er på grunn av størrelsen på lommeboken deres eller hvor i landet de bor.

Vi trenger å samle folk og næringsliv bak klimaomstillingen. Men, det krever at vi sikrer tilpassede løsninger og opprettholder kravet om å utjevne sosiale og geografiske forskjeller – i god norsk tradisjon.

Senterpartiet er opptatt av at vi oppfyller målene i Parisavtalen. Nettopp derfor har vi fremmet forslag som bidrar til ei omstilling, uten at regninga sendes rett i fanget på vanlige folk og næringsliv som ikke har alternativer tilgjengelig. Det handler om å bygge opp ny grønn industri og nye norske arbeidsplasser, samt bygge infrastruktur i hele landet, som bidrar til at alle kan være med på omstillingen. Om ikke alle er med, kommer vi aldri i mål.

Så mitt spørsmål til Per-Willy Amundsen er, hvorfor skal vi tro på deg nå når du sier at bensin- og dieselprisene skal reduseres med dere i regjering, når dere på deres vakt har vært med på å innføre en rekke avgifter som rammer folk flest?