En tredobling av CO₂-avgiften vil medføre en pumpepris på over 25 kroner literen. Det er et grunnleggende usosialt og distriktsfiendtlig forslag, som vil ramme Nord-Norge spesielt. La meg starte med å skryte litt av Senterpartiet. De er nemlig de eneste som gikk sammen med Fremskrittspartiet om å stemme imot dette forslaget.

Likevel har Borch og Senterpartiet et grunnleggende forklaringsproblem: De går til valg i en konstellasjon sammen med de venstreradikale sosialistene i Rødt, SV og MDG. Sandra Borch risikerer altså å måtte samarbeide med Lan Marie Berg, Bjørnar Moxnes og Audun Lysbakken om å redusere drivstoffprisene. I så fall er det bare å ønske lykke til. Den konstellasjonen lukter verken billigere bensin og diesel eller reduserte bilavgifter, men snarere forbud mot salg av bensin- og dieselbiler, forbudssoner for bil og et skatte- og avgiftsnivå som selv vil skremme selv den mest hardbarka sosialist.

INNLEGGSFORFATTER: Per-Willy Amundsen, 1. kandidat til Stortinget for Frp i Troms, har skrevet motsvar til Sandra Borchs valgkronikk. Foto: Skjermdump

Som Borch snart kan få en påminnelse om, så er det en forutsetning å ha flertall i Stortinget for å få gjennomført politikk. Så lenge Senterpartiet velger å samarbeide med de venstreradikale sosialistene i MDG, SV og Rødt, fremfor å samarbeide med FrP for å redusere bensin- og dieselprisene, så er ikke Borch sine lovnader særlig mye verdt.

Fremskrittspartiet mener at bilistene ikke skal være en melkeku for staten. Mer enn 80 prosent av persontransporten gjøres med bil. Uten bilen stopper Norge opp. Takket være FrP betaler man nå vesentlig mindre i bilavgifter enn hva man gjorde i 2013. Staten bruker nå, for første gang i historien, mer penger på vei enn hva som hentes inn i bilrelaterte avgifter. Vi er likevel ikke fornøyd. Vi vil fortsette å kutte i avgifter og bygge mer vei fremover – uten bompenger.

Det samme kan dessverre ikke sies om Borch og Sp, når de går inn for veiprising. Noe som kort og godt betyr at staten skal overvåke deg og bilen din, for deretter å sende en regning basert på hvor mye og på hvilke veier du har kjørt. Senterpartiet har videre gått inn for å forby salg av nye bensin- og dieselbiler etter 2025. De innførte bompenger i Harstad og vil gjøre det samme i Tromsø og på Finnsnes. For å bruke Borch sine egne ord: «Det går særlig ut over Nord-Norge, hvor vi faktisk er avhengig av bilen for å komme oss fram, enten det er å kjøre til jobb, unger i barnehage, skole og fritidsaktiviteter eller en helgetur på hytta.»

Rema 1000 sier det ganske greit: Det er sluttsummen på kassalappen som teller. På rødgrønn side svinger lovnadene om skatte- og avgiftsskjerpelser som først og fremst vil ramme vanlige folk fra alt fra to til 35 milliarder kroner. Det betyr at vanlige folk vil sitte igjen med mindre penger i slutten av måneden. Det hjelper nemlig lite at Senterpartiet lover deg å spare noen hundrelapper i måneden i bensin- og dieselutgifter, hvis du må betale en tusenlapp mer i skatter, avgifter og bompenger som følge av deres samarbeid med Rødt, SV og MDG.

Fremskrittspartiet ønsker å redusere bensin- og dieselprisene og samtidig la vanlige folk få sitte igjen med mer av sin egen inntekt ved å kutte i skatter og avgifter. Stemmer du på Senterpartiet risikerer du Lan Marie Berg (MDG) som samferdselsminister. Det blir ikke billig.