Pælingen utenfor Leirbakken markerer at Statens vegvesen bruker skattepenger til å fremskynde en sak som ikke har et godkjent vedtak. E8-brua kan være like fjern og urealistisk som før.

Statsforvalteren/fylkesmannen utfører nemlig fremdeles klagebehandling for reguleringsplanen som ble vedtatt i august 2020. De forsinkes av at kommunen ikke er ferdig med sitt grunnlag til Statsforvalterens behandling.

De har mottatt en rekke klager som i hovedsak gjelder Vegvesenets feilbehandlinger og feilopplysninger i reguleringssaken. I løpet av høsten kan dette formodentlig bli avgjort. Da kan det hende at forrige vedtak, det vil si østre E8-trase, blir gjeldende, gyldige E8-vedtak.

Nåværende pæling i Ramfjorden er bare et nytt ledd i prosjekteringen, og ikke et ledd i start av anleggsbygging. Etter over 30 år i dette prosjektet har Vegvesenet fremdeles ikke fått fram nødvendig viten om blant annet: Hvor dypt må man pæle, hvor treffer man på fjellgrunn og hva blir bruas kostnad og sikkerhetsforhold?

Hvis Vegvesenet hadde vært velegnet for oppdraget, hadde prosjektet nå hatt et beregnet budsjett og en kostnadssikkerhet som er akseptabel hos departementet. Det har de fremdeles ikke klart. De har ikke et godkjent anleggsbudsjett. Når statsbudsjettet er behandlet i høst, så gjenstår fremdeles at anlegget ikke er kvalitetssikret eller kostnadsberegnet, og nå kommer overskridelsene.

Vi minner om at østre E8 hadde godkjent reguleringsplan fra 2017. Den ble stoppet da siste anleggsberegning fra Vegvesenet «viste» overskridelser på cirka 200 millioner kroner.

Målselvveien Buktamo – Tromsø gir veiinnkorting på rundt 1 time og over 60 kilometer mellom Tromsø og midtfylket, sørfylket, Narvik, Harstad og alt sør for Målselv.

Målselvveien i Vegvesenets forslag inneholder bru ytterst i fjorden ved Ramfjordnes/Olavsvern.

Tromsø må nå velge mellom de to bruene. Vi kan ikke regne med at departementet og Stortinget vil akseptere to milliardbruer over Ramfjorden. Da må Tromsø kommune og Troms fylke foreta et valg.

Da forsvinner gjerne risikobrua ved Leirbakken, og Tromsø kan komme over i en ny og fremtidsrettet situasjon. Det kan bli en situasjon med ny Målselvvei, bru ytterst i Ramfjorden, østre E8-trase, firefelts Tindtunnel og fergefri Ullsfjordforbindelse.

Målselvveien har hatt høringsrunde med frist i juni. Vegvesenets oppsummering fra høringsrunden er på vei, og departementet skal nå bestemme fremdrift for Målselvveien og andre fylkesprosjekter.